Блог Татаріної Оксани Григорівни. "Талант - то крапля здібностей і море праці!"

середу, 13 березня 2013 р.

Єдність мистецтва музики та слова









Відкритий урок з музичного мистецтва у 5 класі
на тему
« Єдність мистецтва музики та слова»    


Робота учасника шкільного 
конкурсу  «Вчитель  року"
Новополтавської ЗОШ I-III ступенів
Татаріної Оксани Григорівни




Тема:  Єдність  мистецтва  музики та слова
Мета: Навчити порівнювати професійну музику з грою без належного вміння та навичок на прикладі байки І.Крилова «Квартет» та «Квартету для двох скрипок, альта та віолончелі» В.Барвінського. Продовжити формувати знання дітей про основні жанри в музиці.     З`ясувати чи допомагає музика сприйняти більш глибше зміст літературного твору, більш  яскравіше сприйняти літературний образ.Розвивати вміння аналізувати музичний твір, робити висновки, розвивати музичні здібності: почуття ритму,розвивати навички співочого інтонування.Виховувати культуру слухання на уроках музики, повагу до класичної професійної музики.
 Обладнання: магнітофон,  диски,   наочний матеріал(назва теми, видів мистецтва,ребус)
 Хід уроку:
 І.  Організаційний момент:
 Добрий день, діти. А привітаємо ми один одного музичним привітанням, прослухайте будь-ласка!
(виразний показ)
Вчитель: " -Добрий день вам, учні,
Я вітаю вас!
Учні: "- Здрастуйте, учителю,
 Здрастуй ,любий клас!"
-          Дякую! Сідайте!
 ІІ.  Актуалізація опорних знань:
 Діти, сьогодні в нас незвичайний урок! Сьогодні ми помандруємо до казкової країни "Мистецтво". (додаток №1) Як і інші країни, "Мистецтво" має свої області. Наприклад, наша Україна має такі області, як  Запорізька, Донецька, Луганська, Харківська, Київська, Сумська…і т.д.
Як ви гадаєте, наша чарівна країна "Мистецтво" які має області?

ü Музика
ü Література
ü Хореографія
ü Живопис
ü Графіка
ü Архітектура
ü Скульптура
ü Декоративно-прикладне
ü Театральне
ü кіномистецтво
 Їх дуже багато і завітавши до цих чарівних областей ми можемо зустрітись і з казковими героями і з чарівними танцями, але сьогодні ми завітаємо саме до таких областей "Музика", де панують чарівні звуки та прекрасні мелодії за допомогою яких можна передати почуття, та "Література", в якій панує мистецтво слова, за допомогою якого письменник передає свої думки. А якщо поетичну думку поєднати з музикою, вона стане зрозумілішою та розкриє більш глибше характер та зміст літературного твору.
 ІІІ.  Повідомлення теми:
 Отже тема нашого уроку звучить так: "Єдність мистецтва музики і слова"
 V.  Робота над темою:
 Знайомство з терміном "квартет"
Отже ми об’єднаємо наші чарівні області і з’ясуємо: "Чи можуть вони існувати разом?"
 Як ви гадаєте, чи може музика завітати до літератури? В які літературні міста вона потрапить?
·        Оповідання
·        Казка
·        Роман
·        Вірш
·        Байка
·        Повість

 І ми продовжуємо нашу подорож саме до міста "Байка"!
 Уявіть собі, що ми з вами потрапили на широку вулицю, де раптом заграла музика, грали чотири музиканти…
 А як називається цей ансамбль з чотирьох музикантів одним словом ви дізнаєтесь коли розв’яжете цей ребус!
 (відгадують ребус)
Так, це квартет! Квартет – ансамбль з чотирьох виконавців, може бути вокальним і інструментальним. Інструментальний квартет може складатись з різних інструментів: струнних, ударних, духових.
 Знайомство з літературним твором І.Крилова "Квартет"
Діти, а чи знає хто-небудь з вас літературний твір, який так само називається як наш музичний ансамбль?
Так, байка видатного російського письменника Івана Крилова, яка називається "Квартет". В ній розповідається про звірів, які вирішили створити власний квартет,граючи на скрипках альті та віолончелі, а чи вийшло в них це ми зараз дізнаємось!
 Прослухайте будь-ласка уважно літературний твір та скажіть про що в ньому розповідається?
 (слухання твору "Квартет" І.Крилова)
-Так про що ж розповідає байка?
- Чи сподобалась вам гра звірів?
 Слухання "Квартету для двох скрипок, альта та віолончелі" В.Барвінського
- А тепер давайте прослухаємо справжній професійний "Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі" українського композитора Василя Барвінського. Твір написано на українські народні теми. Лише одну з чотирьох частин квартету, третю, написану раніше для дітей, композитор побудував на власній мелодії.
 Отже прослухайте та скажіть, чи відрізняється гра "горе-музикантів" від звучання справжнього професійного квартету?

 (слухання "Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі" В.Барвінського.)
- Давайте порівняємо:
- Чи сподобалась вам гра музикантів професійного квартету?
- А гра музикантів у байці?
 -Чим вони відрізняються?
Тобто для того, щоб добре робити якусь справу, потрібні вміння, старанність і злагода, а мистецьке виконання музичних творів вимагає особливої професійної підготовки.
  Знайомство з піснею "Все це потрібно мені" муз.,сл. А.Житкевича
-Діти, а скажіть будь-ласка, пісня в якій чарівній області живе?
 Так, напевно пісня поєднала в собі дві наші чарівні області "Музику" та "Літературу". Не існувала б пісня, якщо у неї не було б слів.
 І сьогодні ми познайомимось з піснею яка називається "Все це потрібно мені" на слова та музику українського композитора Анатолія Житкевича. В пісні розповідається про любов до Батьківщини, до рідної мови.
рослухайте уважно та скажіть, який настрій передає пісня,в якому темпі виконується?
(слухання пісні "Все це потрібно мені")
 Так, характер наспівний, ліричний, темп помірний.
 Давайте повільно заспіваємо 1-й куплет, слідкуйте за текстом та інтонацією мелодії, починаємо поруці
 (співають)
верніть увагу на закінчення: не виштовхуйте їх, співайте лагідно. Давайте ще раз.
 (співають)
 Тепер будь-ласка встаньте біля своїх місць та заспіваємо все спочатку!

 Молодці! Сідайте!
 V.  Підсумки:
-Отже давайте підведемо підсумки:
- Який новий термін ви сьогодні вивчили?
- З якими творами познайомились на уроці?
- Чи допомогла музика розкрити більш глибше літературний образ у байці?
- Значить музика не просто живе поруч з іншими видами мистецтва вона надихає та збагачує їх!
 VІ.   Домашнє завдання:
 Намалювати вдома ілюстрацію до байки І.Крилова, за бажанням намалювати емблему єдності музики з літературою.
 Мені дуже сподобалось як ви працювали на уроці!
 Дякую! Урок закінчено. До побачення!

Немає коментарів:

Дописати коментар