Блог Татаріної Оксани Григорівни. "Талант - то крапля здібностей і море праці!"

четвер, 25 лютого 2016 р.

Опис досвіду роботи
«Сучасний урок – спільна творчість учителя та учнів»
вчителя першої категорії
Новополтавської ЗОШ I-III ступенів
Татаріної Оксани Григорівни

У художньо-естетичній освіті сконцентровані значні можливості виховання творчої особистості, розвиток таких особистісних якостей, як почуття краси та гармонії, здатність емоційно відгукуватись на різні прояви естетичного у навколишньому світі.
Важливим завданням музичного виховання в школі є формування музичної культури, почуттів учнів як необхідної частини їх духовної культури, збагачення їх емоційно-естетичного досвіду, інтересів, поглядів у процесі спілкування з музикою та розвиток  універсальних  якостей творчої  особистості.                                   
    Предмет художня культура спрямований на формування в учнів світоглядних орієнтацій і компетентностей у сфері художньої культури, вихованні потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні у процесі опанування цінностями української та зарубіжної культури.
   Навчальним матеріалом з музики є перш за все, пісенний матеріал: поспівки, народні й авторські пісні, вокалізи на теми з класичних творів,    а також твори народного, класичного, сучасного мистецтва для слухання.
У своїй роботі я використовую матеріали науково – методичних журналів:
 “Мистецтво в школі (музика, образотворче мистецтво, художня культура)” видавництва “Основа”;
 “Мистецтво та освіта” видавництва “Фенікс” головним редактором, якого є  Л. М. Масол. 
 Вони містять у собі  цікаві методичні  та  дидактичні  матеріали.
 Ці журнали стали для мене добрими  помічниками  під час підготовки до уроків.
 За допомогою  журналів “Мистецтво та освіта” і “Мистецтво в школі” я створила власні папки за темами: “ Сценарії виховних заходів”,  “Музично – дидактичні ігри”,  “Творчі завдання з художньої культури 9 кл.”   У роботі користуюся наочними посібниками:
“Музичні інструменти ”.  Репродукції музичних інструментів.
«Українські та зарубіжні композитори» - портрети.
На уроках музичного мистецтва і  художньої культури  я застосовую сучасні інформаційні технології: сучасні універсальні енциклопедії Кирила і Мефодія; електронні енциклопедії з музичного мистецтва і художньої культури,  музичні  диски “Класична музика дітям”, “Шедеври класичної музики”,  “ Історія музичних інструментів”,  “Музичні інструменти ”;

 мультимедійні навчальні програми з музичного мистецтва та художньої культури:
Педагогічний програмний засіб « Музичне мистецтво 5 клас »;
Педагогічний програмний засіб « Музичне мистецтво 6 клас »;
Педагогічний програмний засіб « Музичне мистецтво 7 клас »;
Педагогічний програмний засіб « Музичне мистецтво 8 клас»;
Педагогічний програмний засіб « Музичне мистецтво 1-4 класи»;
Педагогічний кейс «Художня культура 9кл. Ч.1»;
Педагогічний кейс «Художня культура 9 кл. Ч. 2 ».
Педагогічний кейс «Художня культура  10 кл.»
     Педагогічний кейс «Художня культура  11 кл.».


На уроках Музичного мистецтва користуюся електронними музичними програмами: “YGS Metronome”,  музичний редактор “Мелодія”,   “Vegas”,  “Jet Audio”, “Virtual Dub”.

А також я створила власні презентації, слайдшоу, записи  телепередач  до уроків  музичного мистецтва  та  художньої культури:
Учительські презентації:
“Інструменти симфонічного оркестру”
“Звуки  музичних інструментів”
П.І.Чайковський.  Увертюра – фантазія “Ромео і Джульєтта” 
“Готичне мистецтво”
“Архітектурні стилі”
“Классицизм”
“Бароко”
“Художня культура України з найдавніших часів. Трипільська археологічна культура (IV тис до н. е.) ”
“Мистецтво балету”
“Український одяг”
“Українська вишивка”

    Одним із найважливіших завдань сучасної школи є формування творчої   компетентної особистості.  В наш час все більше уваги приділяється питанням творчого розвитку дітей, де головним завданням виступає розвиток їх творчих здібностей засобами мистецтва, зокрема музичного.
   Музичне мистецтво — один із різновидів творчо-естетичної діяльності людини.  У  виконавській музичній  діяльності інтенсивно  розвиваються музичні  творчі  здібності учнів,  розширюються  можливості  активного сприймання  музики.             
    Музика є мовою серця, найніжніших почуттів, світу емоцій людини.
    В.О. Сухомлинський писав, що ″пізнання світу почуттів неможливе без розуміння і переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати її й діставати насолоду від неї.  Без музики важко переконати людину у тому, що людина прекрасна, а це переконання, по суті є основою емоційної, естетичної, моральної культури″.
   На важливості творчого розвитку учнів у навчальному процесі наголошували відомі педагоги  К. Ушинський, А. Макаренко, В.О.Сухомлинський.                        
   У своїх працях вони обумовлювали головні засоби залучення дітей до  художньої творчості, вивчали можливості окремих навчальних дисциплін в організації творчої діяльності.
 Тому своїм  проблемним питанням я обрала “Сучасний урок – спільна творчість учителя та учнів”.
Важливий внесок у розвиток науки про здібності зробив психолог Б.Теплов. Він стверджував, що творча діяльність здатна перетворюючи впливати на особистість дитини. Творча здібність названа автором здатністю до самовираження. Це природна здібність, яку можна розвивати.  Творчість розвиває дитячу схильність до свободи і відкриттів, до пригод і оригінального вираження. Саме тому, всі аспекти навчання і виховання повинні бути спрямовані на розкриття обдарованості кожної дитини та розвиток творчої особистості.

   У своїй роботі впроваджую передовий педагогічний досвід багатьох вчителів: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака, Л.С.Аристової, Ж.С.Марчук.
    В умовах інтегрованого навчання ефективніше відбувається взаємопроникнення й систематизація знань учнів, розвиток їх творчих здібностей і гнучкого мислення. Таким чином, формується особистість з новими властивостями.
 Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, виявляти їх нахили, самостійність у навчанні. Учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий.
   Тому головним завданням вчителя я вважаю  пробудити чи розвинути в дитині творчість, допомогти учневі знайти себе в житті,  за  словами  Ф.М.Достоєвського: «Відкрити в собі людину». 
  Своїм педагогічним кредо я обрала: “Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй  змогу пробудитися і розквітнути!”
            
   У розв’язанні задач творчого розвитку учнів  велику користь приносять сучасні технічні засоби і новітні технології, такі, наприклад, як комп’ютер і мультимедіані засоби.  Впровадження технічних  засобів в освітню сферу стало особливо актуальною у наші  дні.
Працюючи над розвитком творчих здібностей учнів, на  уроках  музичного та образотворчого мистецтва і  художньої культури я використовую різні методи, що є актуальними в системі мистецької освіти: метод розповіді та бесіди, метод наочності, ігровий метод, метод порівняння і зіставлення, метод узагальнення, метод «емоційного заряду», метод художньо-педагогічної драматургії,  метод забігання наперед і повернення до вивченого матеріалу.
У своїй роботі  застосовую різні форми навчання:
·         індивідуальну роботу,
·         роботу в групах,
·          колективну роботу,
·         роботу в парах.
Працюючи за інноваційними технологіями, особливу увагу я намагаюсь приділяти інтерактивному навчанню. Використовую  інтерактивні методи  навчання:
·         «Мікрофон»,
·         «Ланцюжок»,
·         «Коло»,
·         «Аукціон»,
·         «Мозковий штурм»,
·         «Гронування»,
·         «Чистий аркуш»,
·         «Дерево знань»,
·         «Асоціативний кущ»,
·         «Навчаючи – вчуся». 
  “Мозковий штурм”  – це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок цих учасників. Шляхом “мозкового штурму” всього за декілька хвилин можна отримати десятки ідей. На уроці називаю тему дискусії і запрошую учнів взяти участь в її обговоренні шляхом “штурму”.
Я намагаюся уникати “закритих” питань, на які можна однозначно відповісти “так” чи “ні”, ставлю запитання закриті, які починаються з “як”, “чому”, заохочую учнів висловлювати свої ідеї, почуття.
  Дуже важливо на уроках залучати до роботи всіх учнів. У цьому мені допомагають такі методи, як «Коло», «Ланцюжок» та «Мікрофон».
“Навчаючи – вчуся”. Цей метод надає учням можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим.
Метод “Прес” використовую у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і потрібно зайняти й аргументувати чітко визначену позицію щодо суспільної проблеми, яка обговорюється.
  Метод “Гронування”, “Асоціативний кущ”  використовую  на різних типах уроків, залежно від мети застосування методу. Пропоную учням утворити асоціативний кущ або інформативне гроно. Ці методи використовую  під час вивчення будь-якої теми. Він сприяє розвитку логічного мислення, творчої уяви школярів.
З метою опрацювання значного обсягу інформації за короткий проміжок часу використовую метод “Ажурна пилка”.
Для розвитку навичок пильно споглядати картини, вміння занурюватися у музичний твір і уявляти художній образ твору, відчувати епоху, в якій написаний твір, на уроках музики та художньої культури  використовую фасилітовану дискусію.

 Важливою ознакою даної технології є відсутність додаткової інформації про авторів творів, час їх створення та художні засоби. За допомогою фасилітованої дискусії учні точніше відчувають настрій, вчаться самостійно інтерпретувати мистецькі твори, удосконалюють і збагачують словниковий запас. Отже, вчитель має можливість формувати в школярів поліхудожній образ світу.
У ході інтерактивного навчання  учні вчаться робити вибір, шукати і аналізувати інформацію, захищати свою точку зору, добирати найбільш переконливі аргументи.  При цьому навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів, вони  обмінюються думками, ідеями, пропозиціями.
 Інтерактивні методи навчання сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці  та більш високому рівню засвоєння матеріалу учнями.
         Кредо інтерактивного навчання:
 “ Те, що я чую, я забуваю.
    Те , що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.
    Те, що я  чую,  бачу  й обговорюю - я починаю розуміти.
     Коли я чую, бачу, обговорю й роблю – я здобуваю знання. 
     Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром”.
У своїй роботі я  використовую різноманітні творчі завдання, казкові сюжети, музично-дидактичні ігри.
   З усієї різноманітності ігор на уроках музики доцільними є ігри музично-дидактичні, сюжетно-рольові та проблемно-моделюючі.
Я використовую ігри-загадки, ігри-змагання, які  сприяють засвоєнню, закріпленню знань, оволодінню способами пізнавальної діяльності, сприяють формуванню в дітей навичок музичного сприймання, вмінню розрізняти висоту, тембр, силу і тривалість звуку, планомірно розвивають висотний, динамічний, ритмічний і тембровий слух.
 Ігри “Голосно-тихо”, “Швидко-повільно”, “Вгору-вниз”, “Луна”, “Дзеркало”, “Веселі діалоги”, музикальні “хрестики – нулики” .
Ці  ігри доцільно проводити під час ознайомлення дітей з елементами музичної грамоти, організації процесу спостереження за розвитком музики, розширення емоційного, інтонаційного досвіду, лексичного запасу.
     У своїй педагогічній діяльності застосовую активні форми навчання, які реалізовую шляхом: 
·         проведення нестандартних уроків
·         вирішення проблемних ситуацій
·        міжпредметні зв’язки на уроках
·         предметні тижні
·         метод проектів.
 На початку кожного уроку я ставлю перед учнями проблемне питання, яке ми спільно вирішуємо. Такий підхід  впливає на процес розвитку творчих здібностей  дітей.
 На уроках  завжди прагну установити  міжпредметні  та міжмистецькі зв’язки, що допомагають сформувати в учнів цілісну систему знань про мистецтво:

-         літературні твори (прислів’я, приказки, заклички, вірші, загадки, сюжети літературних творів, біографічні відомості з життя композиторів, музикантів, художників, скульпторів, архітекторів);

-         твори образотворчого мистецтва (ілюстрації живопису, архітектури, скульптури, графіки, дизайну, фотографії);
-         твори народного декоративно – ужиткового мистецтва;
-         матеріали про побут і звичаї народу;
-         географічні  відомості про фольклорні регіони України, країни світу;
-         історичні факти, відображені у музиці та інших видах мистецтва, історію створення творів мистецтва, історію виникнення мистецьких епох.

            Предметний тиждень музичного мистецтва.
  Протягом кожного навчального року в нашій школі проходять предметні тижні. Під час проведення художньо-естетичного тижня я намагаюся залучати до творчої діяльності всі класи, в яких викладаю  предмети.
Протягом тижня  проводжу  різні види роботи з учнями: відеосалон – подорож до музичних інструментів світу, гру “Поле чудес”,  гру “Угадай мелодію”, інтелектуальну гру “Найрозумніший", конкурси малюнків, проектів.
Урок музики має велику силу впливу на внутрішній і духовний світ учнів, пробуджує інтерес до музики, необхідність спілкуватися з нею.

Одним  із  шляхів  розвитку творчої  особистості  учнів,  їхньої  креативності  я  вважаю творчу  музичну  діяльність,  яка має пронизувати  усі  види музичної  діяльності  школярів  та  є  якісним  показником творчого  самовираження.
У  виконавській  діяльності інтенсивно  розвиваються музичні  творчі  здібності учнів,  розширюються  можливості  активного сприймання  музики.               
   На кожному уроці я навчаю дітей  уважно слухати музику, спостерігати за інтонаційним розвитком музики, інтерпретувати інтонаційно – образний  зміст прослуханих творів у процесі колективних обговорень і дискусій, навчаю елементам гри на музичних інструментах, споглядати твори різних видів мистецтв, аналізувати музичні та художні  образи, розуміти  мову  мистецтв, пояснюю що різні види мистецтва тісно пов’язані з життям людини, виховую інтерес до вивчення мистецтва, формую естетичні смаки.
Одним із провідних видів діяльності на уроці музичного мистецтва вважаю вокально-хорову діяльність.
Для успішного вокального виховання учнів застосовую різноманітні прийоми, керуюсь принципом особистісно орієнтованого навчання.
 Для цього періодично прослуховую  учнів з метою перевірки стану співацьких голосів та динаміки їх розвитку. Розробляю індивідуальні завдання дітям, які пасивно ставляться до співу, наприклад: прослухати мелодію і намалювати її «напрямок» у повітрі; впізнати пісню за ритмом або мелодією; слухаючи пісню у виконанні вчителя, співати її про себе тощо.    Дітей, які співають фальшиво, завжди розміщую поруч з тими, хто чисто інтонує. У роботі з дітьми використовую співацькі завдання, складені з урахуванням примарної зони, зокрема: повторення співу птаха, виконаний учителем; здійснення приспівувань окремих звуків про себе на склади «го», «ля»; використання прийомів атаки звуків верхнього регістру для того, щоб виключити перенесення низького розмовного голосу у спів.
Дуже важливим є розвиток навичок правильного співацького дихання у дітей. Тому у своїй роботі я звертаюся до різних видів «Дихальної системи О.Ємельянова», яка дає можливість в ігровій формі привчати дітей до глибокого, активного співацького дихання.
Поступово на кожному уроці я розвиваю в учнів музичний слух,  музичну пам’ять, почуття ритму, творчу уяву, фантазію, вокально-хорові навички, вміння і знання  мистецтва.
 Кожне домашнє завдання має на меті слухання музики за власним вибором учнів та визначення її образного змісту, привертаючи  увагу  до стильової й епохальної належності. Я постійно  намагаюся підвищувати  свій методичний і теоретичний рівень. 
У школі керую вокальним гуртком «, основним завданням якого є розвиток творчих здібностей школярів   Учні гуртка виступають на шкільних концертах, виховних заходах, родинних святах, приймають участь в районних та обласних конкурсах. 
Тріада творчість учителя – музична творчість – творчість учнів є тим естетичним моральним підґрунтям, яке сприяє творенню світу за законами Краси і Добра, що проносить мистецтво через віки і століття.



Візьми промінь світла і спрямуй його туди, де панує темрява…
Візьми усмішку і подаруй її тому, хто так її потребує!
Візьми доброту і яви її тому, хто сам не вміє віддавати!
Візьми віру і віддай кожному, хто не має її!

Візьми любов і неси її всьому світові!

Немає коментарів:

Дописати коментар