«ЗАКУВАЛА ТА СИВА ЗОЗУЛЯ..» (П.Ніщинський)
На сцені театру Бергонье вишикувався студентський хор Київського університету, відомий любителям музики. Вже кілька років він невтомно працює над виконанням народних українських пісень. З хором часто виступають співаки Київської опери — Медведсв, Тартаков, Коміонський, Олімпія Баронат. Концерти студентів університету завжди викликають великий наплив публіки. Сьогодні зал теж повнісінький. Це і не дивно — у пипішньому концерті диригує Микола Віталійович Лисенко. До того ж сьогодні виконується його кантата «Іван Гус».
…Оплески наповнили зал. Та ось чийсь голос прорізав і шум оплесків, і вигуки:
— «Зозулю»!
Голос пролунав на гальорці, але поступово всі присутні почали чітко скандувати:
— «Зо-зу-лю»! «Зо-зу-лю»!..
Микола Віталійович повернувся до хористів і запитливо подивився на співаків: чи не втомилися? Та коли побачив молоді щасливі обличчя й променисті погляди, підняв паличку…
І задзвеніла пісня. Із ста двадцяти грудей полився тихий наспів, який звучав з величезною прихованою силою. Залунала пісня про волю, закуту в кайдани, про силу трудящого люду, про пристрасний потяг до волі, до щастя. Лисенко, стоячи перед хором, більше прислухався до співу, ніж диригував ним. А коли почув слова «кувати кайдани», несподівано знов змахнув паличкою — і хор заспівав пісню ще раз…
Таке щасливе життя здобув славетний хор «Закувала та сива зозуля» Петра Івановича Ніщинського — талановитого українського композитора, творчість якого щільно пов’язана з народним життям, його мріями, його думами, його піснею.
…Коли Петрик прокинувся, в хаті панувала незвичайна тиша. Він не зразу розплющив очі, а ще довго лежав не ворушачись, неначе додивлявся якісь сни. Поруч поворухнувся маленький Єлисей. Раптом якийсь незнайомий звук порушив тишу. Він нісся звідкись із кутка. Це був не крик і навіть не стогін, а якесь хрипіння, сповнене глибокого болю і страждання.
Очі Петрика одразу ж розплющилися, і він подивився у куток, де лежав батько. Ще вчора він прийшов із служби, відправивши її як завжди, а ввечері вже не міг піднятися — почалася гарячка. Мати весь час клопоталася біля нього, давала пити, перекладала подушки і лише перед світанком, знесилена, заснула, сидячи на підлозі біля ліжка. Навіть дітей як слід вечерею не нагодувала. Так, похватали щось та й полягали спати. Петрик бачив, що батько захворів, і допомагав матері, як міг, — доглянув малого, поклав його спати і тільки тоді вмостився й собі.
Уві сні він, звичайно, забув те, що було напередодні, і, прокинувшись, не відразу зрозумів, що сталося. Та коли почув це страшне хрипіння, згадав вечірні події, і жах охопив його маленьке дитяче серце.
Батько… Як він любить його, як шанує. Щодня, коли батько повертається додому, Петрик зустрічає його і вони удвох йдуть до хати. А ввечері сідають на призьбі і Петрик захоплено слухає розповіді про давні часи. Іноді батько співає. Голос у нього звучний, повний. Селяни люблять його, ставляться з шаною, повагою, бо він людина добра і, чим може, їм допомагає.
А що буде тепер? Коли ж батько видужає? Хто сьогодні службу правитиме? Всі ці питання народжувалися у Петриковій голівці, і відповіді на них він не знаходив. З тривогою дивився він на батька й матір, яка вже підвелася і намагалася чимось полегшити стан хворого.
Петрик зліз з печі й тихенько підійшов до ліжка. Батько лежав дуже блідий, тільки щоки полум’яніли червоними плямами. Очі були закриті, а руки гарячково стискали край простирадла. Мати нерухомо стояла над ним, сльози котилися по її щоках. Страшні думи краяли їй серце. Вона відчувала, що чоловік помирає, і жалість до нього змішувалася із жахом перед самотністю. Як вона одна зможе прогодувати двох синів, адже вони ще зовсім маленькі!..
Стогін хворого перервав думки. Жінка схилилася над чоловіком. Він раптом розкрив очі, але сказати нічого не міг і лише поглядом благав про щось. Вона зрозуміла і покликала тихенько:
— Петрику, збуди Єлисея! Підійдіть до батька!
Хлопчики тихенько наблизилися до ліжка і стали перед батьком навколішки. Він поклав руку на голівку маленького, потім на Петрикову, бліді губи беззвучно ворушилися…
— Що, тату? — спитав малий, але ніхто йому не відповів, і, відчуваючи жахливість того, що відбувається, він заплакав вголос. Тоді й Петрик, не витримавши, заридав. Мати кинулася до них і, пригорнувши до себе Єлисея, вивела дітей з хати.
— Піди, Петрику, до тітки, — сказала вона крізь сльози. — Я вас покличу…
Петрик погано пам’ятав, як ховали батька, як збиралися у хаті на поминки. Кілька днів він був неначе кам’яний, і мати почала хвилюватися, щоб малий серйозно не захворів. Але минув якийсь час — і хлопець поступово отямився. Тепер він часто ходив у поле, в ліс або на ставок, довго сидів там мовчки, вдивляючись удалину. Повернувшись додому, допомагав матері господарювати, доглядав брата, але зовсім покинув хлоп’ячі забавки і не бігав на вулицю.
— Петрику, як ти думаєш, — одного разу ввечері звернулася до нього мати, — чи не слід нам перебратися до Києва? Там я скоріше знайду роботу і легше буде прогодувати вас, а ви, може, і освіту якусь здобудете.
Петрик обізвався не відразу. Він уявив собі, що но буде біля нього лісу, ставу, поля, їхньої рідної хати. Місто здавалося чужим і ворожим.
— Не знаю, мамо, — відказав він.
— Все-таки поїдемо до Києва, — остаточно вирішила мати.
Коли всі справи було завершено, речі зібрано, востаннє сіли вони на призьбу і якийсь час сиділи мовчки. А потім, вклонившись на прощання хаті своїй, селу та людям, що вийшли провести їх, пішли по дорозі назустріч невідомому життю…
Минуло три роки. Мати працювала куховаркою. Хлопчики зростали. Петрик вже й грамоту знав. Десь навчився, а потім матері почав читати.
— Здібний він у вас, — казали люди, — треба вчити…
Це мати й сама знала. Але важко було влаштувати хлопчика на безкоштовне навчання. Та вона не відступала: ходила та доводила, що чесно служив покійник-дячок в селі Неменка Київської губернії, що помер він, а діти — двоє малолітніх хлопчиків — сиротами лишились, а вона, вдова, не може навчати старшого сина за гроші. Щоб прохання скласти, мати писаря наймала.
Вона так втомилася від цього ходіння, що, здавалось, їй вже все байдуже — аби вирішилось. Нарешті їй сказали зайти за відповіддю через два дні.
— Ніщинський Петро? — вже в котре перепитали у неї.— Прийнятий до Києво-Софійського духовного парафіяльного училища на «кураторське утримання».
Не зразу зрозуміла те, що почула. Потім в думці повторила відповідь, і тільки тоді ясно стало, що все гаразд.
Тепер Петро Ніщинський — учень духовного училища. В класі багато хлопчиків, але Петра виділяють серед усіх. Вчиться він старанно, швидко засвоює все нове. Приваблює його скромність: він ніколи не вихваляється своїми успіхами. Завжди допоможе тим, хто відстає. Ходять до нього товариші у своїх справах — хто порадитися, хто просто розповісти про неприємності або радістю якою поділитися. Легко з Петром: привітно розмовляє, люб’язно зустріне, і в очах його завжди світиться інтерес і співчуття до людини. Як рік закінчиться, так Петра хвалять, оголошують його оцінки — вони відмінні з усіх предметів, а він стоїть почервонілий і не знає, куди очі сховати.
Вчитися Петру легко. Всі «премудрості» лягають на пам’ять швидко, без зусиль. Не треба навіть особливо вчити уроки — досить уважно прослухати пояснення на уроці. Серед предметів є улюблені, і до них Петро тяжіє душею.
У дні хорових занять Петро відчував особливу радість. Як передати те почуття? Життя здавалося прекрасним, і всі неприємності відходили, забувалися… Дзвінкий, сильний голос і бездоганний слух допомогли йому здобути славу гарного співака. Любов до хорового співу зробила Петра учасником різних хорів, і протягом кількох років навчання він співав у семінарському, академічному та митрополичому хорах.
Тим часом Ніщинського переводять спочатку до Києво-Подільського духовного училища на повне казенне утримання, а потім — у Київську духовну семінарію. І всюди, де б він не вчився, він відмінно встигає з усіх дисциплін. У семінарії Петро багато уваги приділяє «світським» наукам. Його вабить математика, словесність, а особливо — історія та мови, стародавні та сучасні. Не забуває він і про музику: спочатку старанно вивчає нотну грамоту, а потім більш глибоко знайомиться з теоретичними основами музики. Звучання хору приваблювало його вже не тільки своєю красою: Петро шукає знайомі співзвуччя, стежить за сполученням звуків і за рухом окремих голосів. Вечорами він збирає навколо себе товаришів, і вони співають. Спочатку — семінарські пісні, а потім — «домашні», тобто рідні, селянські.
…Подальша доля Ніщинського складалася незвичайно: його було призначено в церковний хор при російському посольстві в Афінах.
Столиця Греції вразила Петра. Він гуляв вулицями Афін і не міг намилуватися їхньою красою. Отут він згадав семінарські уроки грецької мови, але відразу відчув, що його знання досить обмежені, що треба терміново їх поповнювати.
Петро Ніщинський не гає часу. Він вступає до афінського університету і вчиться одночасно на двох факультетах — філологічному та богословському. Нелегко було і вчитися, і працювати в хорі, та бажання здобути справжню освіту допомогло синові неменського дяка не тільки успішно закінчити університет, а й захистити дисертацію на ступінь магістра наук.
Ніщинський являв тепер особливу цінність для православної церкви, і покровитель Петра — архімандрит Антонін запропонував йому прийняти сан священика. Але ніякі обіцянки, посули і навіть погрози не змогли примусити його погодитися з цією пропозицією. Ніщинський був змушений залишити Афіни. Його дружина вона була місцева — розуміла, що Петро не міг зробити інакше. Без зайвих умовлянь вона почала збиратися в далеку Росію.,
Від’їзд Петра Ніщинського був повното несподіванкою. Всі знали, як гарно ставиться до нього архімандрит, якої високої думки він про музикальність та освіченість молодого співака. Петро ні з ким не ділився причинами від’їзду. Скромна людина, він не хотів, щоб його життя було предметом пересудів.
Молодий вчений, озброєний знаннями, життєвим досвідом й багатющими враженнями, повернувся на батьківщину. Можна було не сумніватися, що він швидко влаштується тут, що життя його буде щасливе. Та все склалося інакше. Ніщинські оселилися в Петербурзі. Петро став викладати грецьку мову й літературу в духовній семінарії. Але робота ця не задовольняла його, до того ж і платили дуже мало.
Духовне відомство, звичайно, могло б потурбуватися про долю свого викладача, та, навіть знаючи про його матеріальну скруту, ніхто нічого не зробив для покращення такого становища.
Дружина Петра важко переносила північний клімат — вологість, часті дощі, тумани — і почала хворіти. Петро, боячись за неї, вирішив залишити Петербург і вирушити кудись на південь. Лікарі радили оселитися в місці, яке за кліматом нагадує Грецію. Він вибрав Одесу.
Нелегко було знову починати все спочатку. Скромний, соромливий, Ніщинський не вмів пробивати собі дорогу в житті. У нього не було ніяких зв’язків з вищими колами, які. тримали в руках усю владу. Не було і потрібних коштів. Та незабаром Ніщинський як високоосвічена людина розпочав широку просвітительську діяльність.
Роки життя в Одесі були дуже плідними. Петро Іванович викладає в гімназіях грецьку мову і літературу, а потім і російську словесність. Учні полюбили вимогливого, але справедливого вчителя, який так цікаво, захоплююче проводив уроки. Вільне володіння мовою, блискуче знання стародавньої літератури, нарешті, живі, яскраві враження, здобуті в Афінах, — все це перетворювало «мертву» мову на один з найцікавіших предметів.
Багато сил віддавав Ніщинський літературній критиці, перекладам, віршуванню. Поступово він знайомиться з місцевими діячами культури. Петру Івановичу багато розповідали про талановитого музиканта Петра Петровича Сокальського, який тоді жив у Петербурзі й вчився у консерваторії. Ще більше почув він про Сокальського, звернувшись одного разу до газети «Одеський вісник», яку видавав брат Петра Петровича — Микола Сокальський. Стаття Ніщинського була цікавою, і з того часу Миколу Петровича і Петра Івановича зв’язали і ділові, і дружні стосунки. Сокальський багато розповідав про брата і чекав його приїзду до Одеси.
Коли Петро Сокальський повернувся з Петербурга, відбулася зустріч двох музикантів. Вони мали багато спільного — обидва були прихильниками мистецтва для народу, шанувальниками народної пісні, обидва мріяли зробити музичну культуру надбанням простих людей. Тому створення в Петербурзі безплатної музичної школи Мілієм Олексійовичем Балакірєвим, про яку розповів Сокальський, викликало гаряче бажання продовжити це чудове починання.
Незабаром Сокальський здійснив цю мрію. В Одесі було утворено спочатку хор, а потім і аматорський симфонічний оркестр. Так виникло Товариство музикантів-аматорів, а при ньому — і музична школа. Принципи передових російських музикантів здобували нове життя в діяльності передових діячів України.
Зблизився Ніщинський і з відомим театральним актором, режисером та мистецьким діячем Марком Лукичем Кропивпицьким, чия музично-драматична трупа в 70-і роки часто виступала в Одесі. Її керівник був людиною незвичайною, різноманітно обдарованою, дуже діяльною. Побувавши на виставах трупи Кропивницького, Петро Іванович відзначив блискуче знання народного побуту, яскраву акторську гру, цікаві режисерські знахідки. Пересиливши свою природну соромливість, він вирішив познайомитися з Кропивницьким і пішов до нього. У Марка Лукича він побачив своїх друзів — братів Сокальських. Утворилася приємна, невимушена атмосфера, і дружні стосунки швидко зміцніли.
Ніщинський і Кропивницький часто зустрічалися, відчуваючи душевний потяг один до одного. Кропивніцький розпитував Петра Івановича про життя, цікавився його літературними працями та перекладами, високо цінував блискучу обізнаність Ніщинського із світовою літературою. Ніщинський розповідав своєму другові про гірке дитинство, про роки навчання в духовних навчальних закладах, про поїздку до Афін та своє життя там…
Дитячі враження Марка Кропивницького були пов’язані з життям у бабусі — відомої в селі любительки народних пісень та гри на народних інструментах. На горищі в бабусиній хаті можна було знайти найрізноманітніші інструменти, і Марко з товаришами складали з них цілий оркестр. Взагалі вся велика сім’я Кропив-ницьких була співуча — дядьки знали безліч пісень, часто співали, а малий Марко біля них тихенько підтягував…
Ніщинський уважно слухав розповіді Марка Лукича. Вже кілька разів він був на виставах труїш Кропивницького і звернув увагу па те, що зі сцени часто звучали українські пісні. Дуже приємним було те, що пісні ці виконувалися завжди грамотно, без того сльозливого милування, яке нерідко можна було почути в любительських спектаклях. Тут все було просто, з гарним мистецьким смаком. Хто ж вчив з артистами ці пісні? Звідкіля вони взагалі потрапляли до Кропивницького? Все це цікавило Петра Івановича.
З’ясувалося, що режисер сам записував народні пісні, які особливо подобалися йому. Частину цих записів він відіслав Миколі Віталійовичу Лисенкові. Відомий композитор обробив їх і включив у свої збірки. Та Кропивницького приваблювали не тільки пісні, а й увесь багатющий світ народного побуту з його звичаями, обрядами і традиціями. Тому так виразно і правдиво звучали всі побутові мотиви, якими Кропивницький насичував свої спектаклі.
Глибоке захоплення Марка Лукича збиранням народних пісень вплинуло і на Ніщинського. В ті часи на Україні не було ніяких умов для розвитку культури. Але це не могло зупинити митців у їхній благородній справі збирання та зберігання скарбів українського фольклору.
Як правило, бесіди друзів закінчувалися тим, що Кропивницький, на прохання Петра Івановича, йшов за бандурою, — він був готовий співати день і ніч.
Спів Кропивницького дуже подобався Петру Івановичу: натхненно і водночас просто звучали в його виконанні народні пісні. В них відчувалося дихання життя, глибокі й правдиві почуття. Майстерно звучала бандура у чудового актора.
Після розмов з Кропивницьким Піщинський почав уважніше ставитися до створення музики і запису народних пісень. Прикладом була діяльність Кропивницького, автора популярного романсу «Соловейко». Для своїх спектаклів Марко Лукич підбирав народну музику, доповнюючи її власними композиціями.
Тепер і Ніщинський пробує свої сили в музичній творчості, та, на жаль, багато часу на це у нього не було. Незважаючи на постійну наполегливу працю, матеріальне становище Ніщинського було завжди скрутне. І неможливість забезпечити сім’ю всім необхідним доводила Петра Івановича до відчаю. Після довгих роздумів, сперечань, сумнівів він залишає Одесу і переїжджає у маленьке містечко Ананьїв. Тут, гадає Ніщинський, йому житиметься легше і він зможе більше уваги приділяти творчості.
Життя в Ананьєві мало чим відрізнялося від одеського. Петро Іванович так само викладав грецьку і російську мови та співи у гімназіях. Але цим не обмежувалася його діяльність. Людина активна, дійова, справжній просвітитель, Ніщинський організував з молоді цього провінціального містечка хор. Спочатку — посилені заняття, а потім — участь в учнівських вечорах і аматорських концертах.
Дружба з Кропивницьким не пройшла для Ніщинського марно. В Ананьєві він налагоджує зв’язки з театральними діячами сусіднього міста Єлисаветграда. Тут, в ремісничому училищі, створили хор. Він звучав чудово. У хорі цьому брав участь Кропивницький, який переїхав у Єлисаветград, а також сім’я Тобілевпчів. Петро Іванович часто наїздив з Ананьєва до Єлисаветграда, працював з хором, виступав з ним в концертах.
Так поступово утворився музично-театральний гурток, незвичайний за своїм акторським складом. Гурток працював над різними п’єсами, та однією з найгрунтовніших його робіт була постановка п’єси «Назар Стодоля» Тараса Шевченка. З яким натхненням працювали актори над цим твором! Репетиції проходили жваво, плідно. Музичне оформлення вирішено було замовити Ніщинському. Кропивницький знав, що у Петра Івановича є цікавий задум, але повного втілення поки що не знайдено. Ще в Одесі Кропивницький слухав його хор «Закувала та сива зозуля». Музика справила на нього незабутнє враження. Може, саме в цій п’єсі її можна буде використати у сцені вечорниць? Треба поговорити з Петром Івановичем, може, він в музиці до «Стодолі» й використає цей хор.
Перший спектакль, що відбувся у 1875 році, був тріумфальним. Тут вперше прозвучали «Вечорниці» Петра Ніщинського.
…Зимового вечора хазяйка чекає молодь до себе. Вона співає ліричну пісню «Зоря з місяцем над долиною пострічалися», сповнену дівочого суму. Приходять дівчата. «Добрий вечір, паніматко», — вітають вони хазяйку веселим танцювальним хором. Та ось наближаються парубки. Ще здалеку чути їхню пісню «Віють вітри буйнесенькі». Її протяжний наспів ллється широко й вільно, розмах мелодії передає відчуття могутньої сили народної. Парубки заходять до хати з мішками. А багато ж вони наколядували! Дівчата, жартуючи, хочуть відібрати всю коляду. А насправді бажають вони послухати парубочу пісню. От і вимагають: «Співайте, бо не дамо коляди!»
«Закувала та сива зозуля…» — заспівали парубки. Як карбована хода, звучить музика. Її героїчний характер пронизує весь твір, надаючи йому глибокого патріотичного змісту. А як скорботно співають вони далі: «Ой покій, повій, та буйнесенький вітре»… Скільки глибокої туги за батьківщиною у цьому наспіві, що дуже схожий па старовинні народні думи… Славні бойові подвиги чекають козаків — визволити своїх братів з турецької неволі. Тому як заклик до боротьби сприймаються заключні рядки хору, в яких висловлено протест протії жорстокості турецького султана. Ніякі кайдани не придушать сили народної, любові до своєї батьківщини. Урочисто і радісно закінчується пісня.
Музика «Вечорниць» добре гармонувала із спектаклем «Назар Стодоля», і учасники його залишилися задоволені. Ось вони спеціально сфотографувалися па згадку — Марко Кропивницький, Іван Тобілевич (Карпенко-Карий), Михайло Тобілевич (Садовський), Петро Ніщинський, дві його дочки та Марія Тобілевич серед учасників хору. Справжнє суцвіття талантів!
Та недовго працював цей чудовий гурток. Незабаром його діяльність було припинено у зв’язку з розпорядженням царського уряду, в якому, зокрема, заборонялося влаштовувати вистави українською мовою. І хоч перестали існувати аматорські гуртки, хоч розривалося творче спілкування митців, не можна було ніякими указами та розпорядженнями викорчувати багатовікові мистецькі надбання народу. Не можна було припинити і творчості українських письменників, музикантів, живописців, акторів…
Усі ці роки Ніщинський активно працює, виявляючи глибокий інтерес до народного епосу, музичного і поетичного фольклору. Його увагу привертає пісня про Байду — народного героя, мужню, відважну і дотепну людину. Ніщинський зробив перекладення цієї пісні для чотириголосного хору і додав фортепіанний супровід, який нагадує гру на кобзі. Цей творчий доробок він подарував Миколі Віталійовичу Лисенку, якого щиро шапував…
З того часу спої літературні твори Ніщинський почав підписувати псевдонімом Байда. А літературна діяльність його продовжувалася. Переклад древньо-грецької трагедії Софокла «Антігона» — одна з найсерйозніших робіт. А який благородний його труд — переклад поеми «Слово о полку Ігоревім» на грецьку мову!
Пройшло кілька років, і мистецьке життя на Україні знов пожвавилося. Театральні трупи Кропивницького, Старпцького та братів Тобілевичів виступають знов, і знавці відзначають зростання їхньої майстерності. Повертається до Одеси і Петро Іванович Ніщинський. Його ім’я на цей час стає широко відомим серед передової української інтелігенції. Йому допомагає Іван Франко у надрукуванні повного перекладу «Одіссеї» Гомера. Як і раніше, Ніщинський не уявляє собі життя без музики, без хорового співу.
…На заняття хорового гуртка аматорів поспішали його учасники. Петро Іванович взагалі не любив запізнень, а сьогодні окремо попередив — треба прибути вчасно, бо чекаємо гостя. Коли всі були вже на місцях, увійшов Петро Іванович разом з Миколою Віталійовичем Лисенком. Відомий композитор приїхав до Одеси, і Ніщинський запросив його на репетицію хору.
Заспівали пісенні твори Ніщинського, а серед них — пісні «Козак Софрон» та «Закувала та сива зозуля». Дуже сподобався Лисенку спів аматорського хору. Він подякував хористам, а потім залишився з Ніщинським для розмови. Вона була дуже цікавою й корисною для Петра Івановича. Лисенко уважно переглянув ноти творів, щойно виконані хором, розпитав Ніщинського, чи давно він пише музику, як вивчав народну пісню, які особливості и її музиці помічав, що використовує в своїх творах. Мабуть, вперше Ніщинський дістав справжню професійну оцінку своєї музики, вперше почув серйозні зауваження і творчі поради освіченого музиканта. Лисенко, в цілому, дуже схвально поставився до творів Ніщинського і згодом, організувавши хор, неодмінно виконував у концертах обидва ці твори Ніщинського. Успіх був дуже великий.
Натхненний зустріччю з Лисенком, озброєний його порадами, Ніщинський працює як композитор: пише романси і створює обробку народної пісні «Ой гук, мати, гук». Останній твір він присвятив хористам театральної трупи Саксаганського — палкого прихильника народної музики взагалі і творів Ніщинського зокрема.
Наиружена праця виснажувала сили. Старість, хвороби, самотність… Він звик жити серед людей і приносити їм користь. Не витримавши самотності, Петро Іванович, хворий, знесилений, збирається до дочки п село Ворошилівку, на Поділля. Але туди його довезли смертельно хворого: в дорозі з ним трапився удар.
На гранітному надгробнику — короткий напис:
«Петро Ніщинський. Народився 9 вересня 1832 р. — помер 4 березня 1896 р.».
Простий, скромний напис про роки життя великого просвітителя і талановитого митця.
ЕТАПИ ВЕЛИКОГО ШЛЯХУ (Д.Шостакович)
9 серпня 1975 року світ вразила трагічна звістка — помер Дмитро Дмитрович Шостакович. Великий, мудрий митець, композитор-гуманіст, він жив одним життям зі своєю країною, чуйно в слухаючись у биття її пульсу. Влада музики над ним була безмежна, і ніщо — ні численні поїздки, ні участь у творчих дискусіях і конгресах, ні тяжка хвороба, яка виснажувала організм, — не могло зупинити безперервний, напружений процес творчості, процес народження нових музичних образів.
Великий шлях композитора в музиці розпочався у травні 1926 року. Білоколонний зал Ленінградської філармонії тоді вперше наповнився музикою Дмитра Шостаковича. Цього вечора прозвучала його Перша симфонія. Численні слухачі стали свідками народження нового визначного явища музичного мистецтва.
В одному з перших рядів сидить усім відомий композитор, директор Ленінградської консерваторії Олександр Костянтинович Глазунов. Ця немолода людина, яка уникає пишномовних словесних характеристик, відверто пожвавлюється і світлішає, говорячи про Шостаковича. У найперших проявах його яскравого таланту Глазунов бачить подальший блискучий розвиток, силу й багатоманітність композиторського мистецтва. Серед слухачів — зовсім ще молодий Іван Солертинськпй, згодом видатний музикознавець і блискучий пропагандист музичного мистецтва. Він схвильований і збуджений.
Першою симфонією Шостаковича диригент Микола Андрійович Малько відкриває програму концерту.
Початок твору прозвучав тривожно. У гострих, різких фразах вступу вгадується енергія й сила. І ось карбованим маршовим кроком владно і чітко вступав головна тема. У вишуканих контурах повільного вальсу звучить ще одна тема — побічна. Повертаючись до образу вступу, композитор ніби переосмислює його: вкрадливий шерхіт перших тактів змінюється бентежно-нервозним звучанням, легка вальсоподібна мелодія стає «жорсткою». Завершення першої частини не заспокоює. Томливе чекання, недомовленість, нерозв’язана напруга — важко передбачити завершення боротьби.
Нестримний танцювальний рух другої частини полонить яскравими, соковитими контрастами. То невигадливо веселі, то насмішкувато зухвалі образи скерцо змінюються стриманим середнім епізодом — тріо. Безмежністю рідних просторів дихає гема тріо, що нагадує російські селянські наспіви.
Відчуття томління, чекання, що з’явилося наприкінці першої частини, набуває дальшого розвитку в повільній третій частині симфонії. Це скорботні роздуми не лише про особисті драми. Картини нещодавніх подій, відгомони революційних бур оживають у свідомості композитора, і в розміреність маршової музики вливається важкий поступ траурної ходи…
У фіналі — найнапруженішій частині симфонії — розпалюється боротьба між тривогами, сумнівами, іронією — з одного боку та живими людськими почуттями, відвертими й благородними, — з другого. Тому й неминучі відгомони тем, які звучали раніше, різкі контрасти і загальний схвильовано-драматичний характер музики…
Успіх Першої симфонії був грандіозний. Юний автор — йому ще й двадцяти нема — скромний, сором’язливий, з вуглувато-різкими рухами, з гострим, пронизливим поглядом з-за окулярів. У відповідь на тривалі оплески він квапливо і скромно вклоняється. Слухачі, схвильовані музикою, яка щойно пролунала, мимоволі замислюються: звідки у зовсім ще молодого композитора така самостійність думки, правда вираження образів, співзвучних часові? Звідки у першому ж великому симфонічному творі така сміливість нестримної фантазії, строга організованість і водночас цілковита свобода володіння композиторською майстерністю?
…Сімейні традиції Шостаковичів були незвичайні. За участь у польському повстанні проти самодержавства у 1863 році дід композитора Болеслав Шостакович був засланий до Сибіру. Там народився батько майбутнього музиканта — Дмитро Болеславович. Діставши в Сибіру професію інженера-хіміка, він одружився, і невдовзі молода сім’я переїхала до Петербурга. Тут Дмитро Болеславович, співробітник заснованої Менделєєвим Палати мір і ваги, разом з дружиною, яка раніше вчилася в консерваторії і палко любила музику, нерідко влаштовували аматорські концерти. На них переважно звучали популярні романси, які були господареві до серця. Маленький Митя — обов’язковий слухач музичних вечорів. Частенько його можна було побачити в коридорі «прилиплим» до сусідських дверей — звідти долинали звуки рояля, звучала класична музика. За словами Шостаковича, це чи не найсильніші враження його дитинства.
Спочатку Митю навчала мати. Великі успіхи, які робив хлопчик з найперших уроків, переконують батьків у необхідності вчити сина серйозно. Невдовзі мати влаштовує його на Музичні курси. Початкову підготовку він пройшов у Ольги Федорівни Глясер, а потім у класі керівника курсів Гната Альбертовича Глясера. Метод навчання тут був не зовсім звичний для тих років. Гнат Альбертович органічно пов’язував технічний розвиток учня з його загальним музичним розвитком, домагаючись свідомого засвоєння фортепіанних прийомів. Не дивно, що ще наприкінці минулого сторіччя цей прогресивний педагог став ініціатором організації Товариства музичних педагогів і його головою.
Захоплення фортепіанною грою викликає у Миті Шостаковича непоборне бажання писати музику. Перша світова війна, хвилюючі революційні події, з якими збіглося отроцтво хлопчика, визначають зміст перших невигадливих п’єс початкуючого композитора. Тринадцятирічний Шостакович стає студентом Петроградської консерваторії.
Йшов 1919 рік. Ніколи ще Росія не зазнавала такої жаги до мистецтва, потягу до його пізнання, як тієї голодної, важкої зими. Життя в Петрограді було напружене. Тривалі запеклі бої на фронтах громадянської війни. Народ стійко переносив злигодні й труднощі…
У залі колишнього Дворянського зібрання — у філармонії — страшенна холоднеча: запітніли мідні інструменти оркестру, хмарки пари «спалахують» над хором і солістами. Виконується Дев’ята симфонія Бет-ховена. Музика перемагає усе, і втілена в ній радість — загальна радість людей, які перемогли тиранію й насильство, — зігріває серця тих, хто захищає завоювання революції. Прямо із залу йдуть на фронт балтійські моряки…
Напровесні Петроград по вінця наповнився бурхливим мистецьким життям. Нерідко вулицями міста проїздили вантажні автомобілі, в кузові яких стояли роялі або піаніно, — музиканти поспішали з концертами на робітничі околиці, інколи в’їжджаючи безпосередньо в цехи заводів легендарної Виборзької сторони або Нарвської застави. За розпорядженням Музичного відділу репертуар таких концертів був на найвищому рівні — музична класика…
Юнак Шостакович живе у гущанині подій цього разючого часу. Він захоплений могутнім ритмом життя перших пореволюційних років. Його можна побачити серед натовпу, який стає ніби учасником музичних урочистостей. Він серед тих консерваторських студентів, які скупчуються на східцях філармонійного залу й слухають могутні заклики бетховенських симфоній. І, як усі тогочасні консерваторці, він ледве зігріває диханням закостенілі пальці, перш ніж вони доторкнуться до клавішів рояля, що обпалюють холодом…
Шостакович захоплений навчанням у консерваторії. В класах композиції Максиміліана Осійовича Штейнберга і фортепіано Леоніда Володимировича Ніколаєва він осягає секрети творчої та виконавської майстерності. Незабаром Дмитро Шостакович став відомим у консерваторії завдяки феноменальному слухові, дивовижній музичній нам’яті, а також індивідуальному виконавському стилеві, що вражав зрілістю та особливою ритмічною загостреністю. Водночас юнакові необхідне спілкуванпя з товаришами: прогулянки пішки через усе місто, захоплюючі обговорення й суперечки, спільне музикування, коли перегравалося все, що лише можна було знайти у Петрограді,— життя Шостаковича виповнене до краю. Він систематично відвідує симфонічні концерти, оперні вистави, сеанси Великого Німого, як тоді називали кіно.
До Шостаковичів і раніше приходили цікаві люди. Художник Кустодієв залишив зворушливо прекрасний портрет маленького Миті — вічне свідчення дружби з майбутнім композитором. Тепер, за студентських років Дмитра, у затишній квартирі на вулиці Марата з’являються його колеги й друзі: музиканти — Малько, Гаук, Солертинський; кінорежисери — Козинцев, Трауберг, Юткевич; письменники — Зощенко й Замятін; художник Радлов. Відвідини друзів ніколи не порушували трудового режиму сім’ї й, передусім, самого Дмитра Шостаковича. Цілеспрямований і наполегливий, він був безроздільно підкорений дисципліні праці. М’якість і поступливість його у життєвих справах змінювались залізною впертістю, коли йшлося про творчі питання.
У серйозних життєвих випробуваннях складається й мужніє характер Шостаковича, виробляється стриманість у вираженні почуттів, незалежність, самостійність. І коли 1922 року помирає батько Дмитра, опорою сім’ї стає шістнадцятирічний Шостакович. Твердо зваживши свою завантаженість навчанням і знайшовши можливість якусь частину часу присвятити праці, Шостакович влаштовується піаністом до кінотеатру — супроводжувати музикою німі фільми. При цьому він не знижує темп, ступінь напруженості свого самостійного навчання. Серйозна хвороба не може завадити його навчанню в консерваторії: до весняних іспитів 1923 року він приходить, як завжди, блискуче підготовлений, незважаючи на перенесену операцію.
Так підходив Дмитро Шостакович до створення Першої симфонії, яка була написана до закінчення консерваторії й принесла найширшу відомість молодому авторові у нас і за рубежем. У листопаді 1927 року її поставив Бруно Вальтер у Берліні, потім Артуро Тосканіні в Італії, Леопольд Стоковський у США: починається тріумфальний хід симфонізму надзвичайно талановитого композитора…
У довоєнні роки Дмитро Дмитрович Шостакович був одним з найпомітніших радянських композиторів. П’ятнадцять років, що минули з дня успішної прем’єри Першої симфонії, були позначені напруженою працею, яка принесла Шостаковичу справжні радощі творчих перемог і нелегкі прикрі хвилини розчарувань… Про фесор Ленінградської консерваторії, Шостакович оточений молоддю, що жадливо поривається до знань, до спілкування з чудовим музикантом. І плани нових творів зріють у свідомості композитора. Розповісти про Леніна в епічній оповіді — в «симфонії з хором» на вірші поем Маяковського й тексти народних пісень — цей задум композитор плекав вже протягом багатьох років…
Але усі плани було зірвано: 22 червня 1941 року німецько-фашистські орди віроломно напали на нашу землю. Почалася Велика Вітчизняна війна. Радянський народ у єдиному пориві піднявся на захист своєї країни. У ці важкі дні Дмитро Шостакович, залишившись у блокованому фашистами Ленінграді, задумує і протягом осені 1941 — зими 1942 років створює попу симфонію.
«Моя симфонія, — пише Шостакович у «Правді» від 29 березня 1942 року, — навіяна грізними подіями 1941 року. Підступний і віроломний напад німецького фашизму на нашу Вітчизну згуртував усі сили нашого народу на відсіч жорстокому ворогові. Сьома симфонія — це поема про нашу боротьбу, про нашу майбутню перемогу… Працюючи над симфонією, я думав про велич нашого народу, про його героїзм, про кращі ідеали людства, про чудові якості людини, про нашу прекрасну природу, про гуманізм, про красу».
Цими простими, позбавленими пишномовності словами Дмитро Дмитрович Шостакович розповів про задум одного з найзначніших творів музичного мистецтва XX сторіччя — про свою Сьому симфонію, яка дістала назву «Ленінградська».
Мужності ленінградців, їхнім випробуванням і найвищій силі духу, яка допомогла їм вистояти й перемогти, присвячено сотні літературних сторінок, кілометри кіноплівок, безліч полотен та скульптур. Проте ледве чи є щось більш вражаюче своєю силою безпосереднього впливу, емоційною правдою вираження, ніж Сьома Шостаковича! Чи є ще подібний приклад в історії музики різних народів і епох, коли музичний твір набував значення найважливішого політичного документа, що у вигляді могутньої фрески відбив песхитну внутрішню силу радянських людей, їхню віру в перемогу над фашизмом?!
Шостакович, що всі роки жив у Ленінграді, лишившись у обложеному місті, живе на казарменому положенні в консерваторії, їздить із сотнями земляків рити окопи, чергує на дахах під час бомбардувань та артилерійських обстрілів як боєць протипожежної команди.
Ленінград бореться. Згоріли продовольчі склади — чи вистоїть місто?
Бомби ворогів руйнують видатні творіння архітекторів і будівничих — чи вистоїть місто?
Ленінград поступово позбавлено води і світла — чи вистоїть місто?
Місто бореться. Мужність і впевненість у перемозі, яка не залишала ленінградців у найчорніші дві, витривалість і нелюдська стійкість — ці якості радянського характеру ленінградців стали справді легендарними.
Мистецтво, музика, поезія у дні блокади… Здавалось, ці сфери життя повинні поступитися своїми позиціями чомусь більш насущному. Але ні,— мистецтво допомагає ленінградцям, підтримує їхню мужність, зміцнює впевненість, посилює стійкість. У філармонії восени і взимку 1941 року відбуваються концерти. 26 жовтня звучав фортепіанний концерт Чайковського, 10 листопада — Дев’ята симфонія Бетховена, 7 грудня — П’ята симфонія Бетховена і увертюра Чайковського «1812 рік»…
«Філармонія усе похмуріша, — читаємо у «Ленінградському щоденнику» Віри Інбер. — Пекельний холод. Люстри світять на чверть сили. Оркестранти — хто у ватянках, хто в кожухах. Скрипалям потрібні легкі вільні руки — тому тут ватянки. Віолончелі й тим більш контрабаси можуть бути в кожухах: у них рухи рук спрямовані донизу. Барабану пайтепліше: він зігріває себе ударами. Перша скрипка була геть неголена: мабуть, не було на чому підігріти воду або не було світла».
…Наприкінці вересня 1941 року Дмитро Дмитрович Шостакович завершив три частини симфонії. Про це з'являється повідомлення в газеті «Ленінградська правда» серед зведень з Південного фронту, серед описів фронтових епізодів. І ленінградці знають: мистецтво не вмерло, воно живе, сяє, гріє серце.
Прем’єра Сьомої симфонії відбулась у Куйбишеві 5 березня 1942 року, куди Шостаковича, тільки-но з’явилася можливість, вивезли з Ленінграда. Куйбишевське виконання — симфонія прозвучала у виконанні оркестру Великого театру Союзу РСР під керуванням Самуїла Самосуда — стало стартом її урочисто-звитяжного ходу по всій земній кулі. Найвидатніші диригенті! світу — Тосканіні, Кусевицький, Орманді, Монте, Мюнш — вважали за честь поставити знамениту симфонію Шостаковича.
Ленінград, серпень 1942 року. Блокаду повністю ще не знято, але інколи залягає незвична для ленінградців тиша — замовкає ворожа артилерія. На 9 серпня призначено концерт — виконання Сьомої симфонії Шостаковича.
«Знову переповнений зал філармонії, як було це до війни й на самому початку війни. Оркестранти схвильовані. Диригент, очевидячки, теж. Я слухала Сьому симфонію, і мені здавалось, що це все про Ленінград. Брязкіт ворожих танків, що наближаються, — це було тут. Алє світле завершення ще попереду», — пише Віра Інбер у «Ленінградському щоденнику».
Величава героїчно-трагічна епопея про радянську Вітчизну, про безпощадну й жорстоку боротьбу з фашизмом, боротьба за життя і щастя народу, яка приведе до перемоги, — такий грандіозний зміст Сьомої симфонії. Вона справляє разюче враження, бо Шостакович зумів органічно поєднати широчінь художніх узагальнень і майже зриму конкретність образів, послідовність розвитку і різні контрастні протиставлення. Героїчний пафос, прониклива лірика, громадянськість втілюються композитором то в яскравій плакатності, то в поглиблено психологічній музиці. Написавши Сьому симфонію як глибоко новаторський твір, Шостакович основується на корінних традиціях російської музичної класики, продовжуючи ї своєрідно розвиваючи їх.
Чотиричастинний цикл Сьомої симфонії більший звичайного — перша частина звучить майже 50 хвилин. Алє це закономірно, бо основний конфлікт зосереджений саме у цій частині. «Перша частина, — писав Д. Шостакович, — розповідав про те, як у чудове наше мирне життя увірвалась грізна сила — війна. Я не ставив собі завдання натуралістично зобразити військові дії (гул літаків, гуркіт танків, залпи гармат), я не писав так звану батальну музику. Я хотів передати зміст суворих подій».
Енергійна, мужня маршоподібна тема відкриває першу частину симфонії. У неквапній оповіді розгортається світла картина мирного життя нашої країни. Її доповнюють ніжні й трепетні ліричні теми, які можна пов’язати з образами рідної природи і з заповітними переживаннями. Поетичне звучання ліричних тем передається дуетом флейти-пікколо й першої скрипки. Ось «застиг» останній акорд, ніби розчиняючись, «розтає» мелодія скрипки. Відчуття спокою, тиші оволодіває слухачами. І зненацька здалеку лунає барабанний дріб. Чітка розміреність малого (військового) барабана справляє величезне враження, породжує відчуття тривожного і напруженого очікування. Триває це чекання недовго — тільки-но на тлі барабанного дробу з’являється тема навали, постає образ вторгнення грізної сили. «Епізод навали» — так називають цей розділ першої частини симфонії.
Пісенність була основою світлих тем — тем Батьківщини. Музика «навали» — марш, що нагадує, за словами Олексія Толстого, і досить заяложену мелодію, і моторошний танець, і прусський військовий марш. Шостакович багаторазово повторює тему навали майже незмінно. Але щоразу збільшується склад інструментів, які виконують її, і таким чином створюється враження невмолимого руху сили — тупої, жорстокої, бездушної. Звучання теми ворогів сягає величезної сили й напруги, коли композитор повертається до головної партії. Тепер вона насичена стражданням, горем, але, як і раніше, живе у ній несхитна воля до боротьби, ствердження стійкості, нескореності народу. Трагічного забарвлення набувають і ліричні теми — суворою тугою пройнята побічна тема, що звучить тут як реквієм пам'яті героїв, які полягли в боях за свободу своєї країни. Уривчасті звороти ворожого маршу, що завершують першу частину, ніби кажуть: боротьба триває.
Незважаючи на злигодні військової доби, рідна країна живе, — ця глибока думка покладена в основу другої частини симфонії. Лад російських народних наспівів чітко вчувається у темі, яка спершу звучить майже без супроводу, а потім збагачується появою нового мелодичного тла. Відгомони війни вторгаються до другої частини: сухість і жорсткість звучання, механічні повтори, громіздкість оркестровки… Друга частина завершується наспівною музикою початкового епізоду.
За словами Шостаковича, третя частина навіяна класичною стрункістю і строгістю архітектури Ленінграда. Ця частина органічно входить до загального задуму симфонії — високий лад почуттів радянських людей протистоїть жорстокості, нелюдськості фашизму.
Строгі й величаві послідовності акордів спочатку пов’язані з глибиною почуттів і зосередженістю роздумів. Епізоди насиченого оркестрового звучання плавно змінюються «висловлюваннями» солюючих інструментів. Поступово посилюється напруженість, переплітаються голоси, динамізується виклад.
Контрастні образи розкриті в середньому розділі. Споглядання, зосереджений роздум змінюються рухом, вольовими образами боротьби. Оркестр сягає величезної сили звучання. Насиченість усієї музичної тканини контрастними мелодіями надає музиці особливої виражальної сили і гострої напруженості. Тут Шостакович теж використовує прийом поступового підключення інструментів. Проте, на відміну від першої частини, тут він домагається нарощування емоційної вагомості героїчних образів.
Третя частина без перерви переходить у фінал. Образи боротьби, тривожна атмосфера епізоду навали відтворюються у вступі до цієї частини. Тричі повтореним вольовим викликом-закликом композитор підкреслює мужній, цілеспрямований характер головної теми фіналу — теми боротьби. Окремі звороти зближують її з героїчними мелодіями першої частини. Напружено, широкими «хвилями» розгортається симфонічний розвиток головної теми. Це надає фіналу особливої монументальності й величі. Введенням скорботного траурного епізоду Шостакович ще раз підкреслює безпосередню близькість крайніх частіш симфонії. Трагічно, у дусі старовинного повільного іспанського танцю сарабанди звучить цей епізод, переплітаючись потім з темою боротьби. Музика розповідає нам про труднощі іі злигодні війни, про трагічну неминучість великих людських жертв в ім’я перемоги і, нарешті, про завоювання самої перемоги, що увібрала в себе усе величезне вольове напруження нашого народу. Тріумфально-радісне торжество мужньої теми боротьби утверджується в мажорному звучанні останніх тактів симфонії.
З прозорливістю великого художника-оптиміста побачив Шостакович у нелегкі воєнні дні 1942 року яскраву заграву майбутньої перемоги. Своєю музикою він закликав народ до переможного завершення війни в ім’я миру, торжества справедливості й світлих ідеалів у всьому світі. Музичне звернення радянського композитора зрозуміли демократичні сили різних країн. Перше виконання Сьомої симфонії за кордоном 19 липня 1942 року — в Нью-Йорку під керуванням Тосканіні — мало широкі відгуки. У газетах пролунала глибока впевненість у перемозі радянських людей. «…Симфонія дає нам силу духу й надію, що мир прийде». «Країна, митці якої в ці суворі дні пишуть твір безсмертної краси і високого духу, — непереможна».
Сьома симфонія Шостаковича по праву може бути зарахована до найвищих творчих досягнень композитора і всієї радянської музики. Вона навічно залишилась уособленням сили духу, моральної величі радянського народу, трагічної безповоротності людських жертв, величезної моці й розмаху боротьби проти гітлерівського фашизму, неухильної волі до перемоги.
…Відшуміли воєнні грози. Народи пізнали торжество миру, дорогою ціною заплативши за перемогу. Але боротьба не завершена. То там, то тут спалахують на планеті вогнища війни. Прагнення відродити фашизм, спроби задушити одвічне стремління пригноблених народів до свободи і самостійності… У світі неспокійно… Тим актуальніше звучать сьогодні слова Дмитра Шостаковича, сказані у березні 1942 року: «Радянський митець ніколи не стоятиме осторонь тієї історичної сутички, яка триває зараз між розумом і мракобіссям, між культурою і варварством, між світлом і темрявою…»
Дмитро Дмитрович Шостакович — митець, який втілював гострі конфлікти, бачив життя сучасного йому світу в усьому складному сплетінні суперечностей. Його талантові доступне було охоплення цього складного сплетіння, філософське осмислення цих конфліктів, віра у перемогу високих моральних ідеалів. Патріот, комуніст, Шостакович бачив найвищий ідеал торжества справедливості в революційних звершеннях радянського народу. І до святкування 40-річчя Жовтня він пише Одинадцяту симфонію — «1905 рік», присвячену історичним подіям першої російської революції.
Радянське мистецтво ще не знало подібного відображення в музиці епохи 1905 року — за значимістю і глибиною змісту, за полум’яною емоційною схвильованістю, за наочністю образів і втілюваних подій. В Одинадцятій Шостаковича відчутні дихання і розмах могутніх музичних полотен Мусоргського і, водночас, важко переоцінити новаторство композитора.
У монументальному чотиричастинному симфонічному циклі підзаголовок кожної частини розкриває її сенс і зміст. При контрастності частин композитор домагається єдності й монолітності всієї симфонії завдяки мелодіям російських революційних пісень, що пронизують увесь твір. Шостакович одібрав з революційної пісенної спадщини тих років найтиповіші, найпоширеніші наспіви і наділив їх величезною виражальною силою. Такі пісні, як «Слухай», «Ви жертвою в бою…», включені до симфонії повністю, але надалі композитор дійово їх розвиває. З інших пісень («Шалійте, шалійте, скажені кати», «Варшав’янка») використані лише окремі, але особливо характерні мелодичні звороти. Цікаво, що Шостакович дуже важливу роль надав темі «Схиляйте голову», взяту з його хорового циклу «Десять поем» (на тексти російських революційних поетів). Колорит епохи, самобутня музична мова, висока майстерність композитора-симфоніста — усі ці риси притаманні Одинадцятій симфонії, величному музичному пам’ятникові епосі першої російської революції.
Виконана уперше в Москві 30 жовтня 1957 року, Одинадцята симфонія відразу здобула широке визнання радянських музик і слухачів. Невдовзі її почули аматора музики у багатьох містах нашої країни. Симфонію «1905 рік» добре знають і високо цінують у країнах Європи, Азії та Америки. Присудження Одинадцятій симфонії Ленінської премії в 1958 році підкреслило значущість нового твору Шостаковича.
Найвищих нагород удостоєний один з найталановитіших синів свого народу, видатний композитор сучасності, блискучий педагог, невтомний громадський і музичний діяч. Дмитро Дмитрович Шостакович — Герой Соціалістичної Праці, народний артист СРСР, лауреат Ленінської та Державної премій.
Він працював до останніх днів. Залишаючись вірним своєму творчому обов’язку, Дмитро Дмитрович за кілька днів до смерті завершив Сонату для альта.
Мистецтво Дмитра Шостаковича народжене життям і звернене до життя. У цьому — запорука безсмертя великого мистецтва видатного майстра.
Музичні стилі
По-справжньому талановиті і геніальні музиканти ніколи не дотримуються певних рамок будь-якого жанру або стилю музики. Тим більше, завдяки стрімкому розвитку стилів сучасної масової музики, ці рамки не мають яскраво виражених кордонів.
Але все ж, людям, що займаються музикою професійно, та й просто меломанам необхідно розбиратися в розмаїтті музичних стилів, особливо якщо вони мають справу з сучасною музичною індустрією.
Отже, перш ніж відповісти на питання, які стилі є в сучасній музиці, необхідно визначитися, що ж таке музичний стиль. Відразу хочеться застерегти від плутанини понять стиль і жанр. Жанр (від французького слова genre - рід) в музиці має широке поняття, яке визначає який-небудь вид твору. Стиль же пов'язаний з самим мовою, з тим, як музикант себе виражає. Самі основні і широко використовувані стилі сучасної музики розглянемо нижче.
Термін для даного типу музики (folk music англ.) Отримав широку популярність в кінці минулого століття, для визначення народної музики в різних культурах світу. Природно сам вид зародився набагато раніше і є одним з перших в музиці. У свою чергу в ньому простежуються три основних жанру: інструментальний, пісенний і танцювальний.
Блюз
Як музичний стиль зародився ще в XIX століття, а широку популярність придбав вже на початку наступного. Є змішанням декількох напрямків музики афроамериканської культури таких як «робоча пісня», «spirituals» і «холера». Дуже великий вплив блюз надав на виникнення інших музичних стилів, зокрема поп-музики, джазу, рок'н'ролу, рітм'н'блюза і ряду інших.
Джазу, заснованому на блюзі, характерні величезна запальність і імпровізація. Основною рисою цього стилю є поліритмія, заснована на синкопованих ритмі. Джаз є елітарною музикою, яка розвивалася завдяки освоєнню музикантами нових моделей ритміки і гармонії. Деякі жанри джазу можна віднести до професійно-академічного напрямку. Наприклад, кул-джаз, бібоп.
Рок'н'ролл
У середині XX століття в США з'явився рок'н'ролл. Даний стиль поєднує в собі неймовірне змішання величезного, і як здається на перший погляд, несумісного кількості жанрів. Відмінна риса рок'н'ролу - чіткий ритм і відверто розкуте виконання. Межі рок'н'ролу значно розширювалися, в силу чого з'явилася рок-музика - абсолютно самостійний, новий стиль.
Rock в перекладі з англійської означає качати, що можна віднести до характерного ритму для цього стилю. У рок-музиці є величезна кількість напрямків, починаючи від поп-року, брит-року, які можна віднести до більш легким варіантами. І закінчуючи важкими і агресивними: дет-мелтал (death metal), треш-метал (thrash metal), хардкор (hardcore) та багато інших. Також певні жанри рок-музики невід'ємно пов'язані з субкультурними явищами: хіпі, панки, готи, металісти та інші.
Електронна музика
Даний вид музики об'єднує твори, створені за допомогою електронних технологій та інструментів, в основному спеціалізованих комп'ютерних програм і синтезаторів. Утвердився в другій половині XX століття і об'єднує в собі великий спектр різних жанрів, піджанрів і стилів. Музика композиторів використовують сучасні комп'ютерні технології відноситься до академічної електроніці.
У 1979 році в США в афроамериканської середовищі зародився новий стиль у музиці - хіп-хоп. Два елементи: реп (чітко римований ритмічний речитатив) і ритм який задає ді-джей (в основному партії баса і синтезатора) - Є основою жанру. Хіп-хоп, як і багато хто з перерахованих вище стилів, також має величезну кількість жанрів і піджанрів.
Всі ці стилі сучасної масової музики дуже популярні. Ми, можливо, не назвали якихось окремих підвидів, але в основному розкрили питання, які стилі є в сучасній музиці. Все вище перераховане - це основа, стрижень і саме те, від чого відштовхуються сучасні композитори і музиканти при створенні своїх творів. Завдяки цій основі і перемішуванню вже наявних музичних стилів з'являються абсолютно нові напрямки, але все ж, простежити в них витоки цілком реально.
Але все ж, людям, що займаються музикою професійно, та й просто меломанам необхідно розбиратися в розмаїтті музичних стилів, особливо якщо вони мають справу з сучасною музичною індустрією.
Отже, перш ніж відповісти на питання, які стилі є в сучасній музиці, необхідно визначитися, що ж таке музичний стиль. Відразу хочеться застерегти від плутанини понять стиль і жанр. Жанр (від французького слова genre - рід) в музиці має широке поняття, яке визначає який-небудь вид твору. Стиль же пов'язаний з самим мовою, з тим, як музикант себе виражає. Самі основні і широко використовувані стилі сучасної музики розглянемо нижче.
Народна музика
Термін для даного типу музики (folk music англ.) Отримав широку популярність в кінці минулого століття, для визначення народної музики в різних культурах світу. Природно сам вид зародився набагато раніше і є одним з перших в музиці. У свою чергу в ньому простежуються три основних жанру: інструментальний, пісенний і танцювальний.
Блюз
Як музичний стиль зародився ще в XIX століття, а широку популярність придбав вже на початку наступного. Є змішанням декількох напрямків музики афроамериканської культури таких як «робоча пісня», «spirituals» і «холера». Дуже великий вплив блюз надав на виникнення інших музичних стилів, зокрема поп-музики, джазу, рок'н'ролу, рітм'н'блюза і ряду інших.
Джаз
Джазу, заснованому на блюзі, характерні величезна запальність і імпровізація. Основною рисою цього стилю є поліритмія, заснована на синкопованих ритмі. Джаз є елітарною музикою, яка розвивалася завдяки освоєнню музикантами нових моделей ритміки і гармонії. Деякі жанри джазу можна віднести до професійно-академічного напрямку. Наприклад, кул-джаз, бібоп.
Рок'н'ролл
У середині XX століття в США з'явився рок'н'ролл. Даний стиль поєднує в собі неймовірне змішання величезного, і як здається на перший погляд, несумісного кількості жанрів. Відмінна риса рок'н'ролу - чіткий ритм і відверто розкуте виконання. Межі рок'н'ролу значно розширювалися, в силу чого з'явилася рок-музика - абсолютно самостійний, новий стиль.
Рок-музика
Rock в перекладі з англійської означає качати, що можна віднести до характерного ритму для цього стилю. У рок-музиці є величезна кількість напрямків, починаючи від поп-року, брит-року, які можна віднести до більш легким варіантами. І закінчуючи важкими і агресивними: дет-мелтал (death metal), треш-метал (thrash metal), хардкор (hardcore) та багато інших. Також певні жанри рок-музики невід'ємно пов'язані з субкультурними явищами: хіпі, панки, готи, металісти та інші.
Електронна музика
Даний вид музики об'єднує твори, створені за допомогою електронних технологій та інструментів, в основному спеціалізованих комп'ютерних програм і синтезаторів. Утвердився в другій половині XX століття і об'єднує в собі великий спектр різних жанрів, піджанрів і стилів. Музика композиторів використовують сучасні комп'ютерні технології відноситься до академічної електроніці.
Хіп-Хоп
У 1979 році в США в афроамериканської середовищі зародився новий стиль у музиці - хіп-хоп. Два елементи: реп (чітко римований ритмічний речитатив) і ритм який задає ді-джей (в основному партії баса і синтезатора) - Є основою жанру. Хіп-хоп, як і багато хто з перерахованих вище стилів, також має величезну кількість жанрів і піджанрів.
Всі ці стилі сучасної масової музики дуже популярні. Ми, можливо, не назвали якихось окремих підвидів, але в основному розкрили питання, які стилі є в сучасній музиці. Все вище перераховане - це основа, стрижень і саме те, від чого відштовхуються сучасні композитори і музиканти при створенні своїх творів. Завдяки цій основі і перемішуванню вже наявних музичних стилів з'являються абсолютно нові напрямки, але все ж, простежити в них витоки цілком реально.
Немає коментарів:
Дописати коментар