Блог Татаріної Оксани Григорівни. "Талант - то крапля здібностей і море праці!"

четвер, 25 лютого 2016 р.

15.12.2015р.

Відкритий урок з музичного мистецтва у 1 класі на тему "Новорічні свята"

Мета: Ознайомити учнів з особливостями святкування зимових свят, їх звучанням та виконанням. Дати поняття «щедрівка», «колядка», День Святого Миколая, Новий рік. Ознайомити учнів із засобами музичної виразності – тембром. Розвивати слухацькі й виконавські навички. Формувати творчі здібності учнів. Сприяти розвиткові самостійних пошукових дій. Виховувати емоційну чутливість до музики, інтерес до українських календарних пісень.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: баян,програвач, ілюстрації до музичних творів, пісні та мультимедійні презентації, портрети Маріан Коваля, М. Леонтовича.
Основні поняття для засвоєння: українські народні пісні зимового циклу: колядки, щедрівки, новорічні пісні, танець «Метелиця».
Твори, що вивчаються на уроці: М. Леонтович «Щедрик».
Методи викладання: інформаційно -  повідомляючий, пояснювальний, стимулюючий, інструктивний.
Методи виявлення знань: усний, аудіовізуальний.
Методи навчання: монологічний, демонстративний, діалогічний, пошуковий.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вхід до класу учнів під пісню Н. Май «Новий рік».
2. Тренінг «Чи ви мене розумієте?».
3. Музичне привітання до гостей
 


Любі хлопчики й дівчатка,
Знаєм безліч ми пісень!
Заспіваєм для початку:
Добрий день, всім добрий день!
4.Музичне  привітання до кожної дитини
 


Добрий день, Євгенко!  Добрий день!
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Музика – це велике мистецтво. Тільки таке мистецтво могло, поєднати мелодію, ритм, тембр, гармонію, динаміку.
Презентація «Яблука» (показую яблуко, намальоване звичайним олівцем і яблуко намальоване кольоровими олівцями: малюнок залишається той самий, а змінюється лише забарвлення). Кожен дитячий голос має свою особливість, своє забарвлення. Тембр у музиці можна порівняти з кольором, забарвленням у живописі. Аналізуючи тембр голоса (дзвінкий, грубий, м’який, різкий, хриплий, сиплий, ніжний, радісний) чи інструмента, зіставляючи його з образом, діти зуміють впізнати персонажі казки.
Презентація про тембр
Висновок: Тембр – це забарвлення звуку муз. інструментів або голосів, один із засобів виразності в музиці. Завдяки тембру ми впізнаємо голоси своїх рідних, друзів, знайомих.
ІІІ. Слухання.
-         Послухайте українську народну казку «Вовк та семеро козенят».
(Презентація казки «Вовк і семеро козенят»)
-         Як розрізнити пісеньки Кози та Вовка за голосами? (По тембру, у Кози – мякий, ніжний, дзвінкий , а у Вовка – грубий, хриплий, сиплий).
-         Російський композитор Маріан Коваль написав за казкою «Вовк та козенята» дитячу оперу. (Показую портрет Маріана Коваля)
(Звучить хор «Семеро козенят»).
 ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
-         Пісня – душа народу. Вона супроводжує людину протягом усього життя. Коли не було радіо, інтернета, телебачення, плеєрів, планшетів. Ви думаєте, панувала суцільна тиша? Ні,люди самі створювали і співали пісні – про радість, сум. До кожного свята були особливі обряди.
Для них створювали особливі пісні – такий собі пісенний календар – або календарно-обрядові пісні.
Які ви знаєте календарно-обрядові пісні? Коли вони виконуються? (Колядки – на Різдво Христове, щедрівки – напередодні Нового року та Водохреща). А ще є веснянки, купальські, жниварські пісні.
V. Розкриття теми уроку.
     -    Сьогодні ми з вами поговоримо саме про календарно-обрядові пісні зимового циклу і свята, які з ними пов’язані.
     -    У народі кажуть, що взимку, скільки днів, стільки і свят. Одним із головних зимових свят є свято Миколая, яке святкують 19 грудня. Він ніколи не приходить з порожніми руками, тільки з гостинцями.
(Презентація « Святий Миколай – Різдвяна казка»)
-         Наступне свято – Новий рік: ялинка, подарунки, Дід Мороз, Снігурочка, краса і казка.
Пісня «На порозі дід Мороз»
VI. Фізкультхвилинка «Підемо у двір гуляти»
. У давнину початком року  вважалася весна. А тому у багатьох щедрівках, веснянках ластівка приносить звістку про Новий рік.Діти ходять домівками і співають святкові пісні. На мотив однієї з таких пісень укр.. композитор Микола Леонтович (показати портрет) написав твір «Щедрик».
Перегляд презентації «Щедрівочки»
VI.Розучування  української народної пісні «Щедрик». ст. 63.
        
1.     Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка,
Стала собі щебетати,
Господаря викликати:
-Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару.
Там овечки покотились,
А ягнички народились.
В тебе товар весь хороший.
Будеш мати мірку грошей,
Хоч не гроші, то полова,-
В тебе жінка чорноброва.
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.


-         Наступне свято – Різдво (7 січня).
Святкування дня народження Ісуса Христа, розпочинається Свят -вечором. Після вечері починаються колядки, дітки несуть гостинці своїм родичам, хрещеним.
Колядниця
 

                                                      
1.     Коляд, коляд, колядниця,
Добра з медом паляниця,
А без меду не така, -
Одчиняйте скриньку
Та давайте сливку,
Одчиняйте сундучок
Та давайте п’ятачок.
Перегляд презентації «Колядки».
-         Що оспівували у колядці? (прославляли народження Христа і вітали господаря).
VII. Виконання танцю  «Метелиця» - жвавий х-р і темп, який виконується у парі, з переплетінням рук й швидким кружлянням.
Танець «Метелиця»
VIII. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
-         Пригадайте, що таке колядки і щедрівки? Коли їх виконували? Які вони за х-ром?
-         Який у вас настрій ?
-         Чи співають у ваших родинах ці пісні?
-         Ви сьогодні були такими розумничками, що Святий Миколай тихесенько зайшов і залишив нам новорічну торбинку. (Подарунки «чобітки»).
IX. Підбиття підсумків.
Знати українські традиції дуже важливо, бо це культура нашого народу. Обрядові пісні здавна передаються від покоління до покоління і грають у житті українців важливу роль.
ІХ. Домашнє завдання:  слухати музику.







1 коментар: