Блог Татаріної Оксани Григорівни. "Талант - то крапля здібностей і море праці!"

Конспекти уроків

Розробки уроків  з музичного мистецтва

Тема уроку: « Реформи оперного жанру»
Епіграф до уроку:
«Як композитор Ріхард Вагнер, безумовно, одна з найвидатніших особистостей другої половини XIX століття, і його вплив на музику величезний».
Мета. Визначити особливості творчості Ріхарда Вагнера на прикладі фрагмента опери «Валькірія», реформаторські ідеї Вагнера в оперному жанрі, що ґрунтуються на принципі неперервного розвитку музики та системі лейтмотивів. З’ясувати значення понять «тетралогія», «лейтмотив». Закріпити визначення понять «романтизм», «опера», «лібрето», «музична драматургія», «принципи драматургічного розвитку». Удосконалювати вміння інтерпретувати музичні твори, навички осмисленого виконання пісні. Формувати інтерес до оперного жанру, творчості Р. Вагнера, Б. Окуджави. Виховувати шанувальників оперної музики.
Музичний матеріал:
*      Р. Вагнер. «Політ валькірій» з опери «Валькірія» (слухання);
*      Б. Окуджава. «Надії крихітний оркестрик» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон, фортепіано), магнітофон (музичний центр, комп’ютер), нотна дошка, портрети композиторів Р. Вагнера, Б. Окуджави, репродукція картини художника П. Арбо «Валькірія», підручники «Музичне мистецтво», 8 кл. (О. В. Волошина, А. В. Левченко, О. В. Мільченко), «Музичне мистецтво», 8 кл. (Г. М. Макаренко, Т. О. Наземнова, Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань, Ю. О. Очаковська), «Вчимося співати», 7-8 кл. (М. К. Яскулко).
ХІД УРОКУ
 1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні Б. Окуджави «Надії крихітний оркестрик».
2. Актуалізація опорних знань учнів.
*       У чому полягають особливості характеру пісеньки Герцога з опери «Ріголетто»?
*       Яку роль відіграє вона у трагічному фіналі опери?
*       Що вам відомо про творчий шлях Дж. Верді?
*       Які оперні шедеври композитора ви можете назвати?
 3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оперний жанр у XX ст. (період романтизму) набуває певного розвитку завдяки реформаторству німецького композитора Ріхарда Вагнера.
Знайомлячись із фрагментом «Політ валькірій» з опери «Валькірія» , ми спробуємо знайти відповідь на такі запитання:
*       У чому полягає вплив новаторських ідей Р. Вагнера на оперний жанр?
*       До яких музичних образів звертався композитор?
А зараз послухаймо розповіді музикознавців про Ріхарда Вагнера.
4. Інформація музикознавців.
 Р. Вагнер
Ріхард Вагнер — видатний німецький композитор, диригент, поет-драматург, театральний діяч, мислитель (XIX ст.), представник останнього періоду розвитку музичного романтизму.
Народився Ріхард Вагнер у м. Лейпцигу у 1813 році в родині поліцейського чиновника. Батько помер за кілька місяців після народження хлопчика, і незабаром його мати вийшла заміж за театрального діяча з Дрездена. У цьому місті в оточенні театрального світу й минуло дитинство майбутнього композитора. Ріхард змалечку захоплювався літературою, багато читав і в 14 років під впливом трагедій Шекспіра написав власний літературний твір — трагедію « Лейбальд і Аделаїда».
Незабутнє враження справила на Вагнера музики Л. Бетховена до драми «Егмонт» у 1821 році (на той час його родина знову проживала в Лейпцигу). Наслідком цього були активні заняття музикою, зокрема композицією. Уже за кілька років Вагнер написав свої перші твори — сонати, п’єси для фортепіано, оркестрові увертюри, симфонію та музику до трагедії «Фауст» Й. В. Гете.
Упродовж життя Ріхард Вагнер часто переїжджав з одного міста до іншого, в основному з метою пошуків заробітку та застосування свого таланту. Серед міст, де він зупинявся, були Магдебург (там Вагнер написав свої перші опери), Рига, Париж, Дрезден, Байрейт, Цюрих, Лондон, Мюнхен. З концертними виступами побував композитор у Петербурзі та Москві.
Основний жанр творчості Вагнера — опера.
 Найвідоміші з них:
     «Летючий голландець»,
     «Тангейзер»,
     «Лоенгрін»,
    «Трістан та Ізольда»,
     Тетралогія «Перстень Нібелунгів» — «Золото Рейну», «Валькірія», «Зигфрід», «Загибель богів».
Крім того, Вагнер є автором симфонії, увертюр, хорових, інструментальних та вокальних творів.
Вагнер гаряче обстоював німецькі національні традиції в музиці. У своїй творчості він використовував міфологічні сюжети, намагався поєднати музику з мовою народних легенд.
Оперні твори Вагнера відзначаються гармонійним поєднанням музики, слова й театральної дії, ґрунтуються на принципі неперервного розвитку музики (так звана «безкінечна мелодія») та системі лейтмотивів.
Тетралогію «Перстень Нібелунгів» Вагнер написав на сюжет німецько- скандинавських міфів.
«Політ валькірій» із III дії опери «Валькірія» є одним із найвиразніших програмно-зображальних симфонічних епізодів тетралогії. У ньому зображено картину польоту фантастичних войовничих створінь — валькірій на фоні розбурханої стихії грози в горах.
Високо в горах звучить переможний клич валькірій. Войовничі діви злітаються на своїх повітряних конях, збираючи душі загиблих воїнів...»
Перед тим як слухати епізод тетралогії, розгляньмо репродукцію картини французького художника П. Арбо «Валькірія».
Розгляд репродукції картини та її обговорення.
      Що зображено на картині?
       Якою є її композиція?
       Чи відчутна в ній динаміка польоту валькірій?
 Слухання «Політ валькірій».
 Послухайте, як відтворив композитор Р. Вагнер «Політ валькірій», та порівняйте з картиною П. Арбо.
*      Чи співзвучна вона музиці «Польоту валькірій»?
*      Яким ви уявляєте політ валькірій?
*      Яку характеристику звучанню та образному змісту фрагмента опери ви можете дати?
7. Розучування пісні «Надії крихітний оркестрик»
 (другий та третій куплети) Б. Окуджави.
Зверніть увагу на образний зміст пісні, особливості її виконання.
*      Які художні образи навіяла вам ця пісня? Відтворіть її образний зміст в одній із технік образотворчого мистецтва.
*      Які пісні Б. Окуджави ви можете згадати?
 8. Підсумок уроку.
*      Якими є ваші враження від звучання музики сьогоднішнього уроку?
*      Що ви думаєте з приводу реформаторських ідей Р. Вагнера?
Композитор Р. Вагнер увійшов в історію музичного мистецтва як реформатор опери й творець музичної драми. Порівняно з традиційною оперою, він зменшив роль віртуозних вокальних партій, зовнішніх ефектів, посилюючи значення оркестру. Унаслідок цього сценічна дія стала жертвою симфонічного звучання.
Посилюючи роль симфонічних номерів, уводячи систему лейтмотивів, Вагнер перетворив оперу на грандіозні програмні вокально-симфонічні твори з драматичним сюжетом.
Композитор М. Римський-Корсаков уважав, що головна сила Р. Вагнера як композитора полягає в тому, що він «є творцем чудових і поетичних картин, творцем моментів прекрасної зображальної музики, розпорошених у його драматично-музичних творах...» .
*      Як ви вважаєте, яким буде подальший розвиток оперного жанру у світовій музичній культурі?
 Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
9. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Звернути увагу на фрагменти оперної музики.

Тема уроку: «Колискові пісні»
Мета уроку:
Навчальна: розкрити особливості жанру народної колискової пісні, розширювати  музичний  кругозір учнів, продовжити ознайомлення з жанровими поняттями української народної музики; розучити колискову пісню «Ой ходить сон»; пояснити учням побудову колискових пісень; розширювати набуті навички з відчуття ритму; повторити вивчену пісню «Ходить осінь».
 Виховна: виховувати почуття прекрасноговчити правильно добирати слова естетичних емоцій до твору, виховувати естетичний смак, ціннісні орієнтації у сфері музики. Розвивати співочі навички з урахуванням вікових особливостей учнів. Формувати здібність слухати і "чути" музику, слідкувати за розвитком музичного образу .
Розвиваюча: розвивати вокальні здібності, уяву, мислення, пам'ять; розвивати музично-ритмічний слух, пам’ять; розвинути почуття естетичної насолоди від слухання музики, особистий розвиток учнів, розвинути відчуття ритму та ансамблю під час колективного виконання пісні, здатність емоційно та виразно виконувати її.
Обладнання: музичні інструменти (фортепіано), звуковідтворювальна апаратура, фонотека, нотний матеріал, учбова дошка, плакат з картками для музичної гри, записи на дошці.
Тип уроку: комбінований.

План уроку:
1.      Організаційний момент – 1 хв.
2.      Музичне привітання – 1хв.
3.      Теоретична частина       - 20-22 хв.:
а) Актуалізація опорних знань       -  5 хв.
б) Пояснення нового матеріалу      -  10 хв.
в)Закріплення нового матеріалу    - 5 хв.
4.      Слухання музики – 8 хв.
5.      Вокально-хорова робота -  15 хв.

Хід уроку:
1. Організаційна частина. Діти під музику заходять до класу, вчитель відмічає відсутніх в класі, створює атмосферу сприйняття нового матеріалу та виконання його вказівок.
2. Звучить музичне привітання:
-                     Усміхнись до всіх навколо.
-                     Музика чарівне диво

3. Вступ
Вчитель:  Сьогодні у нас незвичний урок, тому що ми знову поринемо у подорож по музичній країні, де переплітається історія, національні надбання, виховання цілих поколінь людей. А саме нагадаємо собі , що тема нашого семестру …
( відповіді учнів «Музика мого народу»).

Так, ми продовжуємо вивчати розмаїття української музики. Я прошу вас нагадати , на які два типи поділяється вся музика?
( народна і композиторська або авторська)

Чому вони саме так називаються ?
( відповіді дітей )

Сьогодні ми продовжимо вивчати нашу основну тему «Музика мого народу» а саме різні види пісень, і я хочу звернутися до одного з найдавніших жанрів вокального мистецтва. До якого? Я хочу, щоб ви відгадали самі.
Послухайте уважно:
Ці пісні мають дуже давнє походження. Щоб зазирнути в історію їх виникнення треба повернутися в ті часи, коли люди почали між собою спілкуватися мовою. Ця пісня зустрічає і тепер людину з самого першого дня її народження на світ. Лагіднішої пісні, мабуть, нема.

( відповіді дітей )
Вчитель: Так, це саме колискові пісні . І тема нашого уроку «Колискові пісні».

Колискова пісня, колискова –
То найперша материна мова.
Пахне вона м’ятою і цвітом,
Чебрецевим і суничним літом.
Пахне молоком і споришами…
Скільки в ній ласкавості і шани,
Скільки в ній тривожності людської,
І надій, і сивини гіркої…
Колискова пісня, колискова –
То солодка материна мова.
М. Сингаївський!
Не злічити, напевне, колискових пісень. У них – серце і душа народу, ніжність і ласка материнської мови.

Розповідь про особливості жанру колискових пісень       
Вчитель: Колискова пісня належить до жанру дитячого фольклору. Творцями і виконавцями колискових переважно є жінки – мами, бабусі, старші сестрички. Колискова – це пісня материнської душі, діалог двох сердець: дитячого і матусиного. Дитина ще не вміє говорити, а від мами вже чує колискову пісеньку, ласкавий тихенький наспів заспокоює та заколисує малюка.
Колискові пісні – цей своєрідний фольклорний жанр позначений високим поетичним світосприйманням, глибиною мелодійного звучання, багатством образів. Усю ніжність, любов, бажання бачити свою дитину щасливою, розумною, здоровою і гарною мати вкладає у невибагливі слова і просту мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Монотонний тихесенький наспів і пестливі лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину.
- Чи співали вам в дитинстві колискові?
 - Які колискові ви знаєте?
4. Слухання музики

Вчитель: У нас на Україні проживає чудова співачка, виконавиця українських пісень, в тому числі і народних – Ніна Матвієнко.
Давайте прослухаємо в її виконанні українську колискову пісню «Котику сіренький».
1.Котику сіренький 
                                  2.Не ходи до хати
Котику біленький
                                   Не буди дитяти
Котку волохатий
                                   Дитя буде спати
Не ходи до хати
                                    Котик воркотати.
3.Ой на кота – воркота
На дитину – дрімота
А – а, люлі, а – а, люлі
А – а……..

Прослуховування колискових –«Спят усталые игрушки» 
муз.В.Моцарта, рос.текст Г.Свириденко «Спи, моя радость, усни"

Це дуже популярна пісня, яка подобається не тільки дітям, але і дорослим, але не всі знають, що це твір великого Моцарта, і цій пісні вже понад 200 років.

-                     Розкажіть, що ви відчули прослухавши цю пісню.

Вчитель: Перш ніж ми прослухаємо чудову українську колискову «Ой ходить сон», пропоную творче завдання. Спробуйте себе в ролі композиторів, придумайте свою мелодію до цієї колискової.

1.Ой ходить сон коло вікон,                  2. Питається сон дрімоти
 А дрімота коло плота                            «Де ми будем ночувати?»

Давайте зараз уявимо, як це було колись дуже-дуже давно. Електрики тоді не було. Матуся при світлі свічки колише свою дитину.
(Прослуховують пісню «Ой ходить сон»).
У вас на партах в кожної групи лежать кольорові фішки (жовта, зелена, червона, блакитна) визначте з якою колірною гамою асоціюється пісня «Ой ходить сон». Групи відповідають.

Чому саме ці кольори?

Ви уважно прослухали, а зараз питання : так що ж таке колискова пісня ?
-                     До якого з музичних «китів» належить цей твір?
-                     Хто виконував цей твір?
Вчитель:  Колискова – це пісня для заколисування дитини, яка має повільний темп, наспівний, мелодійний характер.) Запам’ятаємо ще одне, мелодія в колискових завжди проста і слова часто повторюються, щоб дитина сприймала ніжні інтонації материнського голосу. Діти ще не розуміють текст, але добре розуміють материнські інтонації, які наче охороняють і заспокоюють дитину.


 Казка „Колискова Дряпушкові”
Він був ще зовсім маленький і дуже пухнастий – такий собі світло-сірий клубочок, але оченята вже блищали пустотливими зеленими вогниками і маленькі лапки міцно трималися за іграшки, скатертини і долоні Великих людей у його новому домі. Мабуть, тому кошеня і назвали Дряпушком.
Ще в будинку жила дівчинка. Вона була маленька, але здавалася Дряпушкові (та й собі) цілком дорослою. І поводилася відповідно, особливо щодо кошеняти. Навіть колискову йому співала. Так, так, справжню колискову пісню. Дівчинка склала її сама, бо серед маминих колисанок потрібної не знайшлося.
Пройшло три роки. Дівчинка підросла і стала готуватися до школи. Її життя сповнилося новими думками і справами, але колискова пісенька Дряпушкові залишилася обов‘язковою. І великий зеленоокий пухнастий красень-кіт не міг заснути, не почувши знайомої мелодії.
«Що буде з Дряпушком, коли я піду до школи?» - хвилювалася дівчинка. І тоді придумала: навчу колискової бабусю – хай вона співає.
Добра і лагідна бабуся одразу ж погодилася співати колискову. Дівчинка їй і каже: «Я починатиму, а ти запам’ятовуй і співай за мною, але вступай трохи пізніше»
Раз проспівали, другий, третій… Дряпушкові так сподобався спів бабусі й дівчинки, що він аж підспівував від задоволення.

Люлі, люлечки, Дряпушко
Спіть всі лапки і два вушка.

Демонстрація колискової з казки „Колискова Дряпушкові”
Розучування колискової з казки „Колискова Дряпушкові”

Заспівайте колискову з казки „Колискова Дряпушкові” спочатку всі разом, а потім розділіться на дві групи і виконайте її каноном.

Канон – це багатоголосний твір, в якому всі голоси виконують одну мелодію, вступаючи почергово.

Виконуйте колискову ніжно і лагідно, ніби заколисуючи Дряпушка.

Музично-ритмічна хвилинка.
-                     «Всі підняли руки» - ст.10
-                     «Діти встаньте»  - ст.7
-                     «У кульбабок»

5. Вокально-хорова робота  –
Виконання розспівок:
-                     «До-воробышка гнездо».
-                     Звукоряд, подвоєння звукоряду, восьмі звукоряду.
-                     Мі-я, я-мі;
-                     Там-та-ба-дам.
-                     «Братец Яков», «Апельсины».
-                     До – ре -  мі – фа -соль, мі - до.
-                     До-до – фа.
-                     «Сіра мишка», «Бабрались в брудній баюрі».


Демонстрація української народної пісні „Ой ходить сон”
Розучування пісні «Ой ходить сон».

Розучуючи пісню, зверніть увагу на наспівність, протяжність мелодії, м’яке та спокійне дихання, уповільнений темп.
Виконайте колискову «Ой ходить сон» тихо, лагідно і спокійно. Співаючи, уявіть, що ви заколисуєте маленького братика чи сестричку.

         - Колискові пісні побудовані так, що їхня ритмічна рівномірність руху мелодії заспокоює, втихомирює. Діти, особливо маленькі, ще не розуміють змісту, а відчувають лише ритмічно-мелодичну інтонацію.
         - Як треба співати колискову пісню? (У повільному темпі, ніжно, ласкаво, ніби заколисуючи маленького братика чи сестричку).

Робота над піснею „ Ой ходить сон
o   Вивчається пісня фразами, аби учні могли точно виспівати мелодію.
o   Особлива увага звертається на спів залігованих звуків та половинної з крапкою.
o   Під час співу кожного куплету треба слідкувати за голосоведінням і точним інтонуванням.

         - В якому – мінорному чи мажорному ладі – звучить ця пісня? (Відповіді дітей).


Караоке. Пісня „Ой ходить сон”
1. Ой ходить сон коло вікон,
а дрімота коло плота.
2. Питається сон дрімоти:
«Де ми будем ночувати»?
3. — Де хатинка білесенька,
Де дитинка малесенька.
4. Туди підем ночувати,
І дитину колисати.
5. А в нас хата теплесенька,
А дитина малесенька.
6. Ідіть до нас ночувати
І дитину колисати

А зараз ми проведемо конкурс на краще виконання колискової пісні (Для більш емоційного підсилення використовуємо ляльку під час інсценізації пісні.). З кожної групи виходять найяскравіші виконавці і виконують пісню по 2 куплети). Проводиться оцінювання співу.

Чиє виконання вам сподобалося найбільше? Чому?

(Слідуюче завдання полягає у тому, щоб написати якнайбільше асоціацій, які викликає колискова. У кожної групи лежить картка, яка називається «Асоціативний кущ»)


КОЛИСКОВА


(на кожному промінчику групи записують свої асоціації пов’язані з колисковою). Після зачитування своїх асоціацій, потрібно відзначити найцікавіші та неповторні з іншими групами асоціації.

6. Підбиття підсумків уроку.
Сьогодні ми познайомилися ще з одним жанром української народної пісенної творчості – колисковими піснями – і вивчили кілька з них.

Отже, підбиваючи підсумки нашого уроку, я думаю , що ви запам’ятаєте ще один вид пісні, з яким людина пов’язана все своє життя – це колискова пісня. Звідки вона бере свої початки; про що розповідає; чому має такий характер і мелодію ?

( відповіді учнів)

Ми з вами завершуємо сьогоднішній урок, щоб зустрітись на наступному і знову пуститися в плавання на хвилях музичного мистецтва.
( оцінювання учнів)
Музичне прощання







Музичне мистецтво 1 клас
Тема: Новорічні свята
Мета: Ознайомити учнів з особливостями святкування зимових свят, їх звучанням та виконанням. Дати поняття «щедрівка», «колядка», День Святого Миколая, Новий рік. Ознайомити учнів із засобами музичної виразності – тембром. Розвивати слухацькі й виконавські навички. Формувати творчі здібності учнів. Сприяти розвиткові самостійних пошукових дій. Виховувати емоційну чутливість до музики, інтерес до українських календарних пісень.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: баян,програвач, ілюстрації до музичних творів, пісні та мультимедійні презентації, портрети Маріан Коваля, М. Леонтовича.
Основні поняття для засвоєння: українські народні пісні зимового циклу: колядки, щедрівки, новорічні пісні, танець «Метелиця».
Твори, що вивчаються на уроці: М. Леонтович «Щедрик».
Методи викладання: інформаційно -  повідомляючий, пояснювальний, стимулюючий, інструктивний.
Методи виявлення знань: усний, аудіовізуальний.
Методи навчання: монологічний, демонстративний, діалогічний, пошуковий.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вхід до класу учнів під пісню Н. Май «Новий рік».
2. Тренінг «Чи ви мене розумієте?».
3. Музичне привітання до гостей
 


Любі хлопчики й дівчатка,
Знаєм безліч ми пісень!
Заспіваєм для початку:
Добрий день, всім добрий день!
4.Музичне  привітання до кожної дитини

 


Добрий день, Євгенко!  Добрий день!
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Музика – це велике мистецтво. Тільки таке мистецтво могло, поєднати мелодію, ритм, тембр, гармонію, динаміку.
Презентація «Яблука» (показую яблуко, намальоване звичайним олівцем і яблуко намальоване кольоровими олівцями: малюнок залишається той самий, а змінюється лише забарвлення). Кожен дитячий голос має свою особливість, своє забарвлення. Тембр у музиці можна порівняти з кольором, забарвленням у живописі. Аналізуючи тембр голоса (дзвінкий, грубий, м’який, різкий, хриплий, сиплий, ніжний, радісний) чи інструмента, зіставляючи його з образом, діти зуміють впізнати персонажі казки.
Презентація про тембр
Висновок: Тембр – це забарвлення звуку муз. інструментів або голосів, один із засобів виразності в музиці. Завдяки тембру ми впізнаємо голоси своїх рідних, друзів, знайомих.
ІІІ. Слухання.
-         Послухайте українську народну казку «Вовк та семеро козенят».
(Презентація казки «Вовк і семеро козенят»)
-         Як розрізнити пісеньки Кози та Вовка за голосами? (По тембру, у Кози – мякий, ніжний, дзвінкий , а у Вовка – грубий, хриплий, сиплий).
-         Російський композитор Маріан Коваль написав за казкою «Вовк та козенята» дитячу оперу. (Показую портрет Маріана Коваля)
(Звучить хор «Семеро козенят»).
 ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
-         Пісня – душа народу. Вона супроводжує людину протягом усього життя. Коли не було радіо, інтернета, телебачення, плеєрів, планшетів. Ви думаєте, панувала суцільна тиша? Ні,люди самі створювали і співали пісні – про радість, сум. До кожного свята були особливі обряди.
Для них створювали особливі пісні – такий собі пісенний календар – або календарно-обрядові пісні.
Які ви знаєте календарно-обрядові пісні? Коли вони виконуються? (Колядки – на Різдво Христове, щедрівки – напередодні Нового року та Водохреща). А ще є веснянки, купальські, жниварські пісні.
V. Розкриття теми уроку.
     -    Сьогодні ми з вами поговоримо саме про календарно-обрядові пісні зимового циклу і свята, які з ними пов’язані.
     -    У народі кажуть, що взимку, скільки днів, стільки і свят. Одним із головних зимових свят є свято Миколая, яке святкують 19 грудня. Він ніколи не приходить з порожніми руками, тільки з гостинцями.
(Презентація « Святий Миколай – Різдвяна казка»)
-         Наступне свято – Новий рік: ялинка, подарунки, Дід Мороз, Снігурочка, краса і казка.
Пісня «На порозі дід Мороз»
VI. Фізкультхвилинка «Підемо у двір гуляти»
. У давнину початком року  вважалася весна. А тому у багатьох щедрівках, веснянках ластівка приносить звістку про Новий рік.Діти ходять домівками і співають святкові пісні. На мотив однієї з таких пісень укр.. композитор Микола Леонтович (показати портрет) написав твір «Щедрик».
Перегляд презентації «Щедрівочки»
VI.Розучування  української народної пісні «Щедрик». ст. 63.

        

1.     
Щедрик, щедрик, щедрівочка,

Прилетіла ластівочка,
Стала собі щебетати,
Господаря викликати:
-Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару.
Там овечки покотились,
А ягнички народились.
В тебе товар весь хороший.
Будеш мати мірку грошей,
Хоч не гроші, то полова,-
В тебе жінка чорноброва.
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.


-         Наступне свято – Різдво (7 січня).
Святкування дня народження Ісуса Христа, розпочинається Свят -вечором. Після вечері починаються колядки, дітки несуть гостинці своїм родичам, хрещеним.
Колядниця

 

                                                      
1.     Коляд, коляд, колядниця,
Добра з медом паляниця,
А без меду не така, -
Одчиняйте скриньку
Та давайте сливку,
Одчиняйте сундучок
Та давайте п’ятачок.
Перегляд презентації «Колядки».
-         Що оспівували у колядці? (прославляли народження Христа і вітали господаря).
VII. Виконання танцю  «Метелиця» - жвавий х-р і темп, який виконується у парі, з переплетінням рук й швидким кружлянням.
Танець «Метелиця»
VIII. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
-         Пригадайте, що таке колядки і щедрівки? Коли їх виконували? Які вони за х-ром?
-         Який у вас настрій ?
-         Чи співають у ваших родинах ці пісні?
-         Ви сьогодні були такими розумничками, що Святий Миколай тихесенько зайшов і залишив нам новорічну торбинку. (Подарунки «чобітки»).
IX. Підбиття підсумків.
Знати українські традиції дуже важливо, бо це культура нашого народу. Обрядові пісні здавна передаються від покоління до покоління і грають у житті українців важливу роль.
ІХ. Домашнє завдання:  слухати музику.


Відкритий урок з музичного мистецтва у 5 класі

на тему

« Єдність мистецтва музики та слова»



Робота учасника шкільного

конкурсу «Вчитель року"

Новополтавської ЗОШ I-III ступенів

Татаріної Оксани Григорівни





Тема: Єдність мистецтва музики та слова
Мета: Навчити порівнювати професійну музику з грою без належного вміння та навичок на прикладі байки І.Крилова «Квартет» та «Квартету для двох скрипок, альта та віолончелі» В.Барвінського. Продовжити формувати знання дітей про основні жанри в музиці. З`ясувати чи допомагає музика сприйняти більш глибше зміст літературного твору, більш яскравіше сприйняти літературний образ.Розвивати вміння аналізувати музичний твір, робити висновки, розвивати музичні здібності: почуття ритму,розвивати навички співочого інтонування.Виховувати культуру слухання на уроках музики, повагу до класичної професійної музики.
Обладнання: магнітофон, диски, наочний матеріал(назва теми, видів мистецтва,ребус)
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
Добрий день, діти. А привітаємо ми один одного музичним привітанням, прослухайте будь-ласка!
(виразний показ)
Вчитель: " -Добрий день вам, учні,
Я вітаю вас!
Учні: "- Здрастуйте, учителю,
Здрастуй ,любий клас!"
- Дякую! Сідайте!
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Діти, сьогодні в нас незвичайний урок! Сьогодні ми помандруємо до казкової країни "Мистецтво". (додаток №1) Як і інші країни, "Мистецтво" має свої області. Наприклад, наша Україна має такі області, як Запорізька, Донецька, Луганська, Харківська, Київська, Сумська…і т.д.
Як ви гадаєте, наша чарівна країна "Мистецтво" які має області?

ü Музика
ü Література
ü Хореографія
ü Живопис
ü Графіка
ü Архітектура
ü Скульптура
ü Декоративно-прикладне
ü Театральне
ü кіномистецтво
Їх дуже багато і завітавши до цих чарівних областей ми можемо зустрітись і з казковими героями і з чарівними танцями, але сьогодні ми завітаємо саме до таких областей "Музика", де панують чарівні звуки та прекрасні мелодії за допомогою яких можна передати почуття, та "Література", в якій панує мистецтво слова, за допомогою якого письменник передає свої думки. А якщо поетичну думку поєднати з музикою, вона стане зрозумілішою та розкриє більш глибше характер та зміст літературного твору.
ІІІ. Повідомлення теми:
Отже тема нашого уроку звучить так: "Єдність мистецтва музики і слова"
V. Робота над темою:
Знайомство з терміном "квартет"
Отже ми об’єднаємо наші чарівні області і з’ясуємо: "Чи можуть вони існувати разом?"
Як ви гадаєте, чи може музика завітати до літератури? В які літературні міста вона потрапить?
· Оповідання
· Казка
· Роман
· Вірш
· Байка
· Повість

І ми продовжуємо нашу подорож саме до міста "Байка"!
Уявіть собі, що ми з вами потрапили на широку вулицю, де раптом заграла музика, грали чотири музиканти…
А як називається цей ансамбль з чотирьох музикантів одним словом ви дізнаєтесь коли розв’яжете цей ребус!
(відгадують ребус)
Так, це квартет! Квартет – ансамбль з чотирьох виконавців, може бути вокальним і інструментальним. Інструментальний квартет може складатись з різних інструментів: струнних, ударних, духових.
Знайомство з літературним твором І.Крилова "Квартет"
Діти, а чи знає хто-небудь з вас літературний твір, який так само називається як наш музичний ансамбль?
Так, байка видатного російського письменника Івана Крилова, яка називається "Квартет". В ній розповідається про звірів, які вирішили створити власний квартет,граючи на скрипках альті та віолончелі, а чи вийшло в них це ми зараз дізнаємось!
Прослухайте будь-ласка уважно літературний твір та скажіть про що в ньому розповідається?
(слухання твору "Квартет" І.Крилова)
-Так про що ж розповідає байка?
- Чи сподобалась вам гра звірів?
Слухання "Квартету для двох скрипок, альта та віолончелі" В.Барвінського
- А тепер давайте прослухаємо справжній професійний "Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі" українського композитора Василя Барвінського. Твір написано на українські народні теми. Лише одну з чотирьох частин квартету, третю, написану раніше для дітей, композитор побудував на власній мелодії.
Отже прослухайте та скажіть, чи відрізняється гра "горе-музикантів" від звучання справжнього професійного квартету?

(слухання "Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі" В.Барвінського.)
- Давайте порівняємо:
- Чи сподобалась вам гра музикантів професійного квартету?
- А гра музикантів у байці?
-Чим вони відрізняються?
Тобто для того, щоб добре робити якусь справу, потрібні вміння, старанність і злагода, а мистецьке виконання музичних творів вимагає особливої професійної підготовки.
Знайомство з піснею "Все це потрібно мені" муз.,сл. А.Житкевича
-Діти, а скажіть будь-ласка, пісня в якій чарівній області живе?
Так, напевно пісня поєднала в собі дві наші чарівні області "Музику" та "Літературу". Не існувала б пісня, якщо у неї не було б слів.
І сьогодні ми познайомимось з піснею яка називається "Все це потрібно мені" на слова та музику українського композитора Анатолія Житкевича. В пісні розповідається про любов до Батьківщини, до рідної мови.
рослухайте уважно та скажіть, який настрій передає пісня,в якому темпі виконується?
(слухання пісні "Все це потрібно мені")
Так, характер наспівний, ліричний, темп помірний.
Давайте повільно заспіваємо 1-й куплет, слідкуйте за текстом та інтонацією мелодії, починаємо поруці
(співають)
верніть увагу на закінчення: не виштовхуйте їх, співайте лагідно. Давайте ще раз.
(співають)
Тепер будь-ласка встаньте біля своїх місць та заспіваємо все спочатку!

Молодці! Сідайте!
V. Підсумки:
-Отже давайте підведемо підсумки:
- Який новий термін ви сьогодні вивчили?
- З якими творами познайомились на уроці?
- Чи допомогла музика розкрити більш глибше літературний образ у байці?
- Значить музика не просто живе поруч з іншими видами мистецтва вона надихає та збагачує їх!
VІ. Домашнє завдання:
Намалювати вдома ілюстрацію до байки І.Крилова, за бажанням намалювати емблему єдності музики з літературою.
Мені дуже сподобалось як ви працювали на уроці!
Дякую! Урок закінчено. До побачення!






На допомогу вчителю:


Немає коментарів:

Дописати коментар